Sanktionsavgift
Listar alla artiklar taggade med: Sanktionsavgift
Miljöpartiet: Argumenten mot obegränsad klampning bör bemötas med högre sanktionsavgift.
Svensk speditör rapporteras för brott mot beställaransvaret
Arg förare överger ekipaget
?Den andra föraren lämnar ekipaget när det klampas?
Den 18 april stoppas ett bulgariskt ekipage i närheten av Valbo väster om Gävle. Destinationen är Göteborg, men här tar det stopp för både dragbilen och chauffören.
Skriver egna fraktsedlar i hytten
?Varje gång vi frågar hur han kört, får vi en ny version?
Förarens minne sviker när han ska redogöra för hur han har kört i Sverige. Han försöker även skriva egna fraktsedlar och åkeriet förhalar undersökningen. Åkeriet misstänks nu för otillåtet cabotage och ekipaget klampas i väntan på pengar.
Kalla det vad som helst – bara det kostar
Det var så klart glädjande att läsa promemorian ? men det känns ändå så ?onödigt? på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.
Transportstyrelsen vill återta greppet om cabotagefuskarna
Transportstyrelsens nuvarande, snäva och från många håll bespottade tolkning av EU-förordningen som reglerar cabotagetransporter har inneburit att många som med tidigare tolkning skulle ha blivit rapporterade för otillåtet cabotage, nu slipper undan straff.
Detta har myndigheten förstått och nu vill man råda bot på det. I dagarna skickades ett förslag ut på remiss som är tänkt att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Polack klampades efter körtidsfusk
Under torsdagsmorgonen får redaktionen ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.
Orimliga sanktionsavgifter för kör- och vilotidsbrott ute på remiss
?Inte rättssäkert?
Transportstyrelsens förslag om ändringar i kör- och vilotiderna är ute på remiss. De går långt över vad som krävs enligt EU:s regler, hänvisar till en förordning som ännu inte är beslutad och skulle innebära oflexibla och orimliga sanktioner. Sveriges Åkeriföretag vill påminna om Transportstyrelsens näringspolitiska uppdrag att verka för att svenska företag får en förstärkt konkurrenskraft.
Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ”oskälig” sanktionsavgift
Transportstyrelsen påförde ett västsvenskt åkeri en sanktionsavgift på 84 000 kronor för en obesiktad färdskrivare. Helt okej enligt Förvaltningsrätten i Falun.
Oskäligt mycket ansåg åkeriet. Kammarrätten i Sundsvall höll med och satte ned avgiften till 20 000 kronor. Nu ska Högsta förvaltningsdomstolen reda ut hur sanktionsavgiften ska beräknas.