Utan inkommande last är det en cabotagetransport som gäller

Hävdade kombitransporter som landat i otillåtna cabotage har under åren blivit många. Vissa transportörer sticker ut mer än andra i detta. Detta ekipage tillhör inte någon av de mer vanligt förekommande aktörerna, men problematiken har samma grund. Det var nu andra gången ett av deras ekipage fastnade i polisens nät.

Måndagen den 15 juni arbetade yrkestrafikgruppen i Eskilstuna på E20 och vid 15.30-tiden på eftermiddagen tog de in en bulgarisk dragbil med trailer för rutinkontroll vid Kjula, öster om Eskilstuna.

Kontrollen visade att ekipaget körts från Sverige till Norge och sedan tillbaka tom in till Sverige för mer än sju dygn sedan. Kommer ett utländskt ekipage tomt in i landet, får man endast göra en cabotagetransport.

Den pågående transporten vid kontrolltillfället föll inom ramen för kombidirektivet, men ändå landade kontrollen i ett otillåtet cabotage trots att transportören hävdade att det var kombitransporter.

Bilinspektör Patrick Zetterberg förklarar att den första transporten ekipaget utförde, var en laglig cabotagetransport.
– Men efter den första lagliga cabotagetransporten, har han kört ytterligare tre inrikestransporter som också var så långa att de inte föll inom ramen för kombidirektivet. Därmed ledde de tre ytterligare transporterna till att det blev ett otillåtet cabotage med påföljande sanktionsavgift, säger han.

Sanktionsavgiften betalades in vid 18-tiden samma dag och företaget meddelades att dragbilen måste lämna Sverige efter avslutad transport.

Transportören har vi alltså tidigare haft kontakt med och de har då svarat på frågorna vi ställt samt förklarat sin syn på saken. Det vill de göra även denna gång, men på grund av tidsbrist behövde de mer tid denna gång. Så snart svaren kommer, offentliggör vi ärendet.

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-25 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Eskilstuna Kombitrafik Otillåtet cabotage Sanktionsavgift Transportfusket