Reduktionsplikt

Listar alla artiklar taggade med: Reduktionsplikt

"Om ett företag, en politiker eller någon annan ska vara trovärdig måste man också våga stå för sin hållning", säger Karin Svensson-Smith (MP). Foto: Karin Svensson-Smith.

Karin Svensson-Smith om ICA:s uppmaning:

”Trovärdighet är att våga stå för sin hållning”

Kostnaderna för omställningen till fossilfria transporter har, inte minst på grund av kriget i Ukraina, rakat i höjden. Samtidigt har Sverige den högsta reduktionsplikten på diesel inom EU. Medan exempelvis det tyska miljöpartiet arbetar för fossilfria drivmedel, har Sverige satt ribban hlgre och vill ha förnyelsebara drivmedel. När stora företag som ICA inte längre menar det är ekonomiskt hållbart att kräva HVO100 i alla sina transporter, vad sänder det för signaler frågar vi Karins Svensson-Smith (MP).
”Användningen av HVO100 har nått en kostnadsnivå där vi måste vidta åtgärder”, säger ICA. Foto: Genre.

ICA till sina åkerier: Sluta tanka HVO100

Idag arbetar många företag mot högt satta klimatmål. ICA är inget undantag. Men vad händer när tillgången på HVO100 idag minskat och att den blivit så dyr att åkerierna måste kompenseras för detta? Handlar då klimatmålen i grund och botten ändå mer om ekonomi och ytan än om att ”rädda världen”? Det har vi frågat ICA om efter att signaler som gör gällande att ICA-anslutna åkerier ska ha uppmanats att inte längre tanka HVO100 har inkommit.
MÅNADENS LEDARE

Sveriges Åkeriföretag – det är hög tid att höja rösten!

Krigets vindar blåser över Europa. Oskyldiga dör i de barbariska attackerna. Rysslands ledare kommer att gå till historien som en krigsförbrytare och mördare, liksom Hitler. När covidpandemin äntligen tycktes ebba ut var det genast dags för nästa katastrof. Det ljus som många såg i tunneln kom från Putins militärfordon. Ny oro på börserna runt om i världen – och som alla har förstått, rusade energipriserna i höjden.

Interpellation: Farmanbar tänker du sänka reduktionsplikten?

EU har idag en reduktionsplikt idag på 4,2 procent. 2030 kommer EU att öka reduktionsplikten. I Sverige höjdes den 1 januari 2022 reduktionsplikten för bensin till 7,8 procent och för diesel till 30,5 procent. Att tillverka förnyelsebara produkter för att uppfylla reduktionsplikten innebär en hög produktionskostnad. Kriget i Ukraina eskalerade kostnaderna och nu riskerar många företag att gå i konkurs på grund av de höga drivmedelspriserna.
Detta har fått Thomas Morell (SD) att återigen sätta sig vid tangentbordet och skriva en interpellation. Den här gången till energiminister Khashayar Farmanbar (S).