Reduktionsplikt

Listar alla artiklar taggade med: Reduktionsplikt

EU missar klimatmålet i transportsektorn, men Sverige är bäst i EU

EU-länderna ser ut att missa det blygsamma målet för förnybar energi i transportsektorn 2020. Det framgår av EU-kommissionens rapport 26 oktober om uppfyllandet av Bränslekvalitetsdirektivet 2019.

Ytterligare styrmedel för ökad produktion och användning av biodrivmedel

Anders Ygeman (S) har tagit emot en rapport utredd av Energimyndigheten om behovet av ytterligare styrmedel för att främja produktion av biodrivmedel med ny teknik. Energimyndigheten föreslår en kombination av investeringsstöd, i form av Industriklivet, och en riktad kvot i reduktionsplikten för råvaror som främst består av lignocellulosa.

Rekordhöga priser på drivmedel – det är bara början

Dagens rekordhöga priser på diesel och bensin är bara början. Dagens PS Motor konstaterar att flera faktorer talar för att priserna ska stiga vidare mot 20 kronor litern. En prisdrivande faktor är att Sverige ska öka inblandningen av biobränsle vid nyår. Analytiker ser att råoljepriset kan stiga mot 100 dollar fatet.

Elektrifiering kan inte ensam lösa omställningen

Regeringen tog igår den 1 juni 2021 emot utredningen om utfasning av fossila drivmedel samt eventuellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselfordon. Utredningen föreslår inget stoppdatum för förbränningsmotorer men allt hårdare krav på utsläpp från fordon, och ett förbud mot att sälja fossila drivmedel från 2040.

E10 införs den 1 augusti som ny standardbensin

I samband med att reduktionsplikten höjs från 4,2 procent till sex procent den 1 augusti 2021 introduceras E10 som ny bensinkvalitet på den svenska marknaden och blir därmed den nya standardbensinen. E10 som redan finns i 14 andra länder inom Europa bidrar till att minska koldioxidutsläppen och är ett viktigt steg i att nå Sveriges klimatmål.

Lagrådsremiss

Reduktionsplikt för fossila bränslen nära

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss om reduktionsplikt, som innebär krav på drivmedelsleverantörer att blanda in fossilfria bränslen i bensin och diesel. Enligt förslaget ska inblandningen öka successivt fram till 2030.

Reduktionsplikt för flygfotogen

Så har då turen kommit till flygbränsleleverantörerna att ta sitt miljöansvar. I en proposition föreslår regeringen en reduktionsplikt för flygfotogen. Syftet är att minska växthusgasutsläppen från flyget. Reduktionsplikten innebär att leverantörer av flygfotogen blir skyldiga att blanda in biodrivmedel i fossil flygfotogen.

Gröna Bilister i remissvar om reduktionsplikten 2,0

Vill se större helhetsgrepp om vägtransporterna

Gröna Bilister har svarat på regeringens remiss av en uppdaterad reduktionsplikt. De applåderar ambitiösa reduktionsnivåer år 2030. De gläds åt att palmoljeprodukter inte ska få användas. Men regeringen måste ta ett helhetsgrepp kring omställningen för att göra den rättvis. Förslaget kan leda till att priset på bensin och diesel stiger drastiskt. Detta kan skapa kännbara påfrestningar på landsbygden, där alternativen är få.

Låt den pausade indexeringen bli permanent

Sveriges Åkeriföretag är positiva till att BNP-indexeringen med två procent inte genomförs 2021, men vi vill inte bara se en paus. Vi vill att den avslutas helt från 2022. Det behövs åtgärder för en hållbar och rättvis situation i åkerinäringen

Regeringen ökar tempot – högre inblandning av förnybart i drivmedel

Bränslebytet är ett av regeringens viktigaste styrmedel för att minska utsläppen av växthusgaser och nå Sveriges klimatmål. Regeringen avser att fatta beslut om att förstärka bränslebytet genom successivt ökade reduktionsnivåer i reduktionsplikten fram till 2030 med en kontrollstation 2022 samt införa en reduktionsplikt för flyget. Regeringens förslag bygger på en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.