Åkeriet ställde en del av sin fordonsflotta i protest mot de höga drivmedelspriserna.

Kemoff Åkeri och Entreprenad: Stopp! Det räcker nu!

Kemoff Åkeri och Entreprenad AB protesterar mot de höga drivmedelspriserna genom att ställa ställde en del av sin fordonsflotta. ”Miljöarbetet är viktigt, men Sverige kan inte ensamma forcera det arbetet”, säger Janne Kemoff som efterlyser akuta åtgärder för att i alla fall kortsiktigt stoppa de skenande utgifterna för bränsle som just nu hotar de svenska åkerierna.

Igår, torsdag, ställde Kemoffs Åkeri och Entreprenad AB en del av sin fordonsflotta i protest mot de höga bränslepriserna. Vi kontaktar Janne Kemoff som säger att de ställer fordonen idag och imorgon.
– Alla transporter som går via lastbilscentraler och förmedlare har vi ställt in, men vi fortsätter att köra de transporter vi själva fakturerar, säger Janne Kemoff.

Det handlar om att göra en markering och han hoppas att fler åkerier följer hans exempel.
– Branschen håller på att gå under, säger han.

Vi publicerade nyligen en debattartikel författad av en ”bedrövad åkare”. I texten lyfter författaren att anläggningsåkerierna har det svårt. Janne Kemoff säger att han inte kan yttra sig om hur andra delar av transportbranschen upplever det, men håller med artikelförfattaren om att att anläggningsåkarna har det mycket svårt nu.
– Vårt åkeri förhandlar inte själva om priserna eftersom vi kör via förmedlare som sköter förhandlingarna, men ibland kanske de saknar den djupgående kunskapen som behövs för detta varför bränsleklausuler inte alltid finns på plats. De verkar i alla fall ha vaknat till nu, men det ska inte behövas ett krig för att det ska hända något, säger Janne Kemoff som visst förstår att förmedlare sitter med kontrakt med byggfirmor och nu är tvungna att köra till ett visst pris.

Att prisökningarna beror på endast kriget i Ukraina avvisar han bestämt, men säger att kriget eskalerar det som redan pågår sedan årsskiftet.
– Under hela 2021 har drivmedelspriserna stigit och vid årsskiftet kom en kännbar höjning. Det är nu oerhört svårt att sätta transportpriser eftersom bränslepriserna förändras nära nog varje dag. När man frågar dem som sköter prissättningen får man till svar att de jobbar på det, men det går alldeles för långsamt. Åkerierna blöder varför det krävs handling, säger Janne Kemoff.

Redan innan krigets utbrott sade experter att med världsmarknadens priser på råvaran tillsammans med Sveriges reduktionsplikt på cirka 30 procent (EU har cirka 14 procent), kommer Sverige att ha drivmedelspriser på runt 30 kr/l innan 2022 är slut. Nu ser det mer ut som att kan bli närmare 50 kr/l.
– Jag tror inte det stannar vid det. Jag tycker det är viktigt att vi arbetar med miljön, men Sverige kan inte forcera det arbetet i den takt vi gör nu eftersom det slår alldeles fel, säger Janne Kemoff.

Regeringen föreslog redan innan krigsutbrottet en prissänkning på diesel med 50 öre litern, vad tänker du om det? Janne Kemoff säger att han har missat det.
– 50 öre?! Det är så lite att det nog är därför jag inte har reagerat på det. Det är verkligen ett slag i luften och nära nog ett hån mot en bransch som idag knappt kan hålla igång sina fordon, säger Janne Kemoff.

Om du fritt får önska dig något du vill att regeringen ska göra nu, vad blir det?
– Regeringen måste sätta in motåtgärder för att förhindra att åkerier går i konkurs på grund av det rådande läget. En akut, förvisso kortsiktig lösning, vore att minska skattetrycket på bränsle eftersom det får effekt snabbt. Och jag tycker man ska ta ett nytänk kring reduktionsplikten eftersom jag menar de tagit i alldeles för mycket vilket blev tydligt efter årsskiftet. Läget är verkligen akut, avslutar Janne Kemoff.