Reduktionsplikt

Listar alla artiklar taggade med: Reduktionsplikt

Så här röstade partierna den 27 juni.

Debattartikel

Kopieringsmaskinerna går varma

Riksdagsledamot Thomas Morell (SD) inleder sin debattartikel med att berätta att, den 27 juni, presenterade Moderaterna sitt vallöfte att sänka reduktionsplikten till 6 procent. Det kan ju vid en första anblick verka bra att de äntligen ansluter sig till samma resonemang som Sverigedemokraterna. ”Men, jag måste rimligen ställa mig frågan – varför röstade Moderaterna nej till det skarpa lagförslag som Sverigedemokraterna presenterade”, säger han.

Debattartikel

Socialdemokraternas svek mot Sveriges bilister och svensk transportnäring

I uttalanden från finansminister Mikael Damberg med anledning av att sex av Riksdagens partier säger nej till Socialdemokraternas valfläsk i form av en 1000-lapp till Sveriges bilister hävdar finansministern att detta är ett ”svek”. ”Finansministern har uppenbart förlorat sig i miljöpartistisk retorik och ser inte ens hur de mest basala behoven i ett samhälle fungerar”, säger debattören och riksdagsledamoten Thomas Morell (SD).
Foto: Svebio, Proffs/arkiv.

Efterfrågan på biodrivmedel väntas öka – kräver stabila förutsättningar för produktionen

För att ersätta fossila drivmedel kommer både elektrifiering och biodrivmedel att behövas. Inom vilka områden de efterfrågas kommer dock förändras över tid. För att dessa långsiktiga marknader ska kunna utvecklas krävs dock stabila politiska förutsättningar för produktion och efterfrågan. Om detta skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, tillsammans med företrädare för Drivkraft Sverige, Mobility Sweden och Power Circle i Dagens Industri.
"Om ett företag, en politiker eller någon annan ska vara trovärdig måste man också våga stå för sin hållning", säger Karin Svensson-Smith (MP). Foto: Karin Svensson-Smith.

Karin Svensson-Smith om ICA:s uppmaning:

”Trovärdighet är att våga stå för sin hållning”

Kostnaderna för omställningen till fossilfria transporter har, inte minst på grund av kriget i Ukraina, rakat i höjden. Samtidigt har Sverige den högsta reduktionsplikten på diesel inom EU. Medan exempelvis det tyska miljöpartiet arbetar för fossilfria drivmedel, har Sverige satt ribban hlgre och vill ha förnyelsebara drivmedel. När stora företag som ICA inte längre menar det är ekonomiskt hållbart att kräva HVO100 i alla sina transporter, vad sänder det för signaler frågar vi Karins Svensson-Smith (MP).
”Användningen av HVO100 har nått en kostnadsnivå där vi måste vidta åtgärder”, säger ICA. Foto: Genre.

ICA till sina åkerier: Sluta tanka HVO100

Idag arbetar många företag mot högt satta klimatmål. ICA är inget undantag. Men vad händer när tillgången på HVO100 idag minskat och att den blivit så dyr att åkerierna måste kompenseras för detta? Handlar då klimatmålen i grund och botten ändå mer om ekonomi och ytan än om att ”rädda världen”? Det har vi frågat ICA om efter att signaler som gör gällande att ICA-anslutna åkerier ska ha uppmanats att inte längre tanka HVO100 har inkommit.