Peter Lundgren

Listar alla artiklar taggade med: Peter Lundgren

DEBATTARTIKEL

Lundgren och Morell (SD):

”Socialdemokraterna har uppenbara problem att hålla sig till sanningen”

Riksdagsledamot Anna-Caren Sätherberg (S) gör stor affär av socialdemokraternas förslag till förändringar kring den olagliga trafiken. Jodå, i ärlighetens namn, de ökade tiden för klampning från 24 timmar till 36 timmar, ett förslag som i praktiken har marginell effekt. Man gjorde också mindre ändringar i lagtexten kring beställaransvar, men sedan tog initiativförmågan slut.
Hultsteins

Svenskarna i EU:s transportutskott

TRAN är EU-parlamentets utskott för transportfrågor och turism. Samma utskott som Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) arbetat i under förra mandatperioden då vägtransportpaketet dominerade och vann mark. Efter valet har nya namn kommit till.
Meca Tunga Delar

Sverigedemokraternas EU-kandidat Peter Lundgren:

”En helt vanlig chaufförs engagemang och kärlek till yrket behövs i EU”

Söndagen den 26 maj är det val till Europaparlamentet, EU-val, i Sverige. I valet väljer medborgarna i EU:s medlemsländer vilka som ska representera dem i parlamentet de kommande fem åren. Vi har kontaktat samtliga riksdagspartier i Sverige för att ta reda på vem som kommer att ”fronta” partiet i EU, i de frågor som rör vägtransportbranschen. I vår artikelserie ”EU-valet 2019” presenterar vi kandidaterna. I den här artikeln träffar du Peter Lundgren (SD).
Aspök

Lundgren om kommissionärens svar gällande förartillstånd: ”Man tar sig för pannan”

Under 2017 fick 108 233 förare från länder utanför EU förartillstånd utfärdade i något av unionens medlemsländer. Därefter kan dessa helt lagligt ta anställning i ett åkeri med bas i EU för att köra internationell godstrafik här. Hela 60 procent av de utfärdade förartillstånden hade polsk myndighetsstämpel, vilket upprörde flertalet politiker, däribland sverigedemokraten och tillika EU-parlamentarikern Peter Lundgren. Han skickade omgående frågor till EU-kommissionären Violeta Bulc – och nu har Lundgren fått svar. Eller åtminstone ett brev från Bulc.
Meca Tunga Delar

Lundgren kräver svar av kommissionen om polska förartillstånd

EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) är en av de politiker som har upprörts av uppgifterna om vissa medlemsstaters frikostiga utfärdande av förartillstånd. Det är främst de polska myndigheternas hantering av tillstånden som väcker frågor menar Lundgren, som anser att frågan är väldigt viktig för att stävja till exempel social dumpning i vägtransportbranschen.
Meca Tunga Delar

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation ? men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

TRP

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Hultsteins

Elektronisk fraktsedel ett steg mot schystare konkurrens?

Den 23 januari presenterade Jens Nilsson (S), rapportör i EU:s cabotagegrupp som arbetar med EU:s mobilitetspaket, de förslag han vill att EU:s Transportutskott ska ta ställning till. En del av förslagen är radikala, men han tror på dem. Att debatten kommer att bli het, står klart.

Nokian

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

VBG onspot

Peter Lundgren (SD):

Svensk transportnäring utan framtid – med Jens som rapportör

Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.