Även om det finns tillräckligt med EU-medel för att bygga fler säkra parkeringsplatser för lastbilar, används medlen inte i tillräcklig utsträckning. Och i vissa fall används pengarna för att genomföra helt andra projekt av medlemsstaterna, något som man nu vill råda bot och bättring på.
Samtidigt reses krav på att det i framtiden även bör finnas laddmöjligheter på säkra och bevakade lastbilsparkeringar.
- Det är helt logiskt att medan föraren vilar och laddar sitt eget batteri, laddas även fordonets batteri, säger Kristian Schmidt, chef för landtransportavdelningen vid EU-kommissionens generaldirektorat för mobilitet och transport.
Parkeringsplatser
Listar alla artiklar taggade med: Parkeringsplatser
Tyska lokalpolitiker stoppar nya lastbilsparkeringar
Det råder brist på cirka 40 000 parkeringsplatser för lastbilar längs motorvägarna i Tyskland för att yrkesförarna ska kunna hålla sina lagstadgade vilotider. Trots det har lokala politiker nu beslutat att inte bygga några nya parkeringsplatser vid A 61 nära Koblenz.
Här Stannar Sverige: Namninsamling för fler parkeringsplatser
Bristen på rastplatser utmed vägarna är skriande. Att förhala byggandet av fler parkeringsplatser är inte inte förenligt med vare sig en god arbetsmiljö eller trafiksäkerhet. Politikerna och myndigheterna måste sluta att peka på varandra som ansvariga. Här Stannar Sverige har startat en namninsamling som sedan ska lämnas till Trafikutskottet på plats i Stockholm.
Debattartikel
Parkeringar för tung trafik
Dagligen ser vi lastbilar parkerade på Trafikverkets vändzoner som är ämnade för vägunderhållsfordon och räddningstjänsten utmed våra stora vägar. Dessa zoner är inte bara olagliga att nyttja utan medför även en stor olycksrisk för medtrafikanter när parkerade fordon åter ska ta sig ut på motorvägen från platsen.
Inbrott i Sandahls lastbil av tungt beväpnade tjuvar
"Är det såhär det ska vara att köra lastbil i Sverige?”
När inbrott i ett lastbilsekipage bevakas av en person med AK5, handlar det inte om en missbrukare som letar efter snabba pengar till nästa fix. Istället är det den grova, organiserade kriminaliteten som tränger sig in på en arbetsplats där den anställde har få möjligheter att skydda sig och av regler begränsas att göra andra val av var natten ska tillbringas.
MÅNADENS LEDARE
Det är Proffs som ska gräva – inte Trafikverket
Det har varit en händelserik månad sedan den förra Proffstidningen kom ut. Förra månadens toppnyhet handlade om förartillstånd, något som kan tänkas utnyttjas av åkerier i EU:s medlemsländer för att täcka upp behovet av lastbilschaufförer i internationell, EU-trafik. Särskilt av Polen, som står för drygt 60 procent av alla tillstånd som utfärdades inom unionen under 2017.
Konferens med fokus på parkeringsplatser
Var ska arton mil lastbilar parkera?
Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera?
Så inleder Sveriges Åkeriföretags ordförande Mikael Nilsson mötet Rastplats 2018.
Inga fler mobila däckverkstäder hos Rasta
Tervaniemi: "Ska inte få förekomma"
Verksamheten som pågår på Rasta Groups enheter, ska vara Rastas egna. Vare sig slangning av diesel eller däckverkstäder ska bedrivas på deras mark. Oegentligheter vill de få kännedom om direkt när sådana sker.