Överlast

Listar alla artiklar taggade med: Överlast

Foto: Riksdagen/montage

Morell (SD) i interpellation: Beställaransvaret för svagt

”Av 238 rapporterade otillåtna cabotage under 2019 har endast två dömts i Tingsrätten. Det motsvarar 0,8 procent”, säger Thomas Morell (SD). Tomas Eneroth (S): ”Med tanke på att det är den här regeringen och jag som statsråd som har lagt fram och genomdrivit att vi nu har ett skarpare beställaransvar och en utredning om effektivare kontroller på väg, och utökade kontroller av yrkestrafiken och sanktionsavgifter kan jag säga: Kan vi fortsätta i den riktningen kommer säkert också Thomas Morell att bli nöjd.”
Lättlastaren som initierade Thomas Morells interpellationsfråga.

Interpellation av Thomas Morell (SD):

Överlastade lättlastare följden av ”verkningslöst beställaransvar”

Den överlastade ”lättlastaren” som Proffs skrev om den 29 oktober blev droppen för Thomas Morell (SD). I en interpellation med adress Tomas Eneroth (S) vill han ha svar på om infrastrukturministern tänker skärpa tonen mot beställarna. Orsaken till de ständigt återkommande artiklarna om kraftigt överlastade fordon är enligt Morell att det aldrig blir några konsekvenser för beställaren.

697 % överlast – ”fordonet vägde max när det var tomt”

Den polskregistrerade ”lättlastaren” var allt annat än lätt. Polisens våg på Långeberga kontrollplats visar 5 940 kilo. En bra bit över de 3,5 ton som den får lov att väga.
Ännu märkligare blir det efter att allt gods på lastbilen hade lossats. Tomvikten låg på 3 500 kilo vilket betyder att föraren inte kan lasta ett enda kilo på flaket utan att få överlast.
Vi kontaktar fordonstillverkaren och ställer frågan – varför är lastkapaciteten så dålig?
ThomasMorell (SD) till vänster, ställer Mikael Damberg (S), mot väggen om trafikpolisens resursbrist. Fotomontage: Göran Rosengren

Morell väcker återigen frågan om trafikpolisens resurser

”Ett hot mot det seriösa företagandet”

En regeringsdelegation som under förra veckan besökte trafikpolisen i Helsingborg på kontrollplats Långeberga, fick vara med när det rapporterades flera förseelser eller grövre trafikbrott. Exempelvis bristfällig lastsäkring, otillåtet cabotage, för långt ekipage, fordonsbrister och hastighetsöverträdelser. Resursbristen inom trafikpolisen gör att eventuella fuskare löper en försvinnande liten risk att kontrolleras.