Nyttjanderättsavtal

Listar alla artiklar taggade med: Nyttjanderättsavtal

Politikernas svar till bilinspektören: ”Viktigt med stärkta kontroller”

Bilinspektör Roger Ogemar från Västerås skickade i mitten av december ett brev till Tomas Eneroth (S) och till Thomas Morell (SD) där han uttryckte sin oro bland annat över att Sverige har för få trafikpoliser och bilinspektörer - som dessutom inte har möjlighet att kontrollera utländska fordon på ett effektivt sätt. Nu har han fått svar från de båda politikerna.
VBG onspot

Bilinspektör vill ha totalförbud mot nyttjanderättsavtal

Bilinspektören Roger Ogemar från Västerås har arbetat i mer än 20 år med fordonskontroller hos Polismyndigheten. Proffsläsaren känner honom som en engagerad och väl påläst bilinspektör, med ett ”äkta” engagemang för att skapa ordning och reda på vägarna. Detta i samarbete med kollegor både lokalt och nationellt. Nyligen skickade Roger ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och till Thomas Morell (SD), ledamot i trafikutskottet, för att uttrycka sin oro bland annat över att Sverige har för få trafikpoliser och bilinspektörer som dessutom inte har möjlighet att kontrollera utländska fordon på ett effektivt sätt.
VBG onspot

Ertappades med förare utan förartillstånd – för 19:e gången!

Knappt har bläcket hunnit torka på den ena rapporten förrän det är dags för nästa. Den tyska kvinnan, med svenska trafiktillstånd, fortsätter uppenbarligen att ignorera gällande lagar. Idag stoppades ytterligare ett av hennes ekipage och återigen kunde trafikpolisen konstatera att dragbilen bemannats med en tredjelandsmedborgare utan förartillstånd.
Aspök

Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?

I en artikel från den 10 september på Tidningen Proffs hemsida, kan man läsa om ett häpnadsväckande fall. En tysk medborgare, som aldrig bott i Sverige, aldrig betalat en krona i skatter eller avgifter, aldrig haft en fast och etablerad verksamhet i landet, saknar F-skattsedel, likväl får ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik! Häpnadsväckande? Jodå, minst sagt - men det blir värre!
Meca Tunga Delar

Skrev nyttjanderättsavtal med sig själv

Tysk med svenskt trafiktillstånd existerar inte i Skatteverkets register

En tysk privatperson som aldrig har varit folkbokförd i Sverige, har av Transportstyrelsen fått godkänt ett svenskt trafiktillstånd för sju fordon. Hemma i Tyskland driver hon ett åkeri och genom att skriva ett nyttjanderättsavtal med sig själv, har hon registrerat sex tyska fordon på det svenska tillståndet.
Nokian

Utan kontroll – inget nyttjanderättsavtal

En gång och sedan aldrig mer. Transportstyrelsen tuffare nyttjanderättsavtal som började gälla den 1 juli, innebär att utomnordiska lastbilar endast kan användas på svenskt nyttjanderättsavtal under en månad – och sedan aldrig mer. Vi har frågat politikerna vad de tycker om bristen på transparens.

Transportstyrelsen sätter ner foten:

Nyttjanderättsavtal får endast gälla i en månad

Möjligheten att anmäla utlandsregistrerade lastbilar i yrkesmässig trafik i Sverige via så kallade nyttjanderättsavtal har öppnat fler dörrar än vad som kanske var meningen när lagstiftaren beslutade att tillåta avtalsformen. Att utländska transportörer vid poliskontroller visar upp nyttjanderättsavtal, har dessutom blivit allt vanligare på senare tid. Via ett sådant avtal kan en utlandsregistrerad lastbil köra inrikes trafik i Sverige, samtidigt som det blir mycket svårt för myndigheterna att kontrollera om man följer cabotageregelverket. Men nu har Transportstyrelsen satt ner foten!
Daf

Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv

Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”

Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.

Nokian

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.

VBG onspot

Otillåtet cabotage ? eller laglig nyttjanderätt?

Transporter av moduler fick branschfolk att reagera

Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.