Nyttjanderättsavtal

Listar alla artiklar taggade med: Nyttjanderättsavtal

Transportstyrelsen sätter ner foten:

Nyttjanderättsavtal får endast gälla i en månad

Möjligheten att anmäla utlandsregistrerade lastbilar i yrkesmässig trafik i Sverige via så kallade nyttjanderättsavtal har öppnat fler dörrar än vad som kanske var meningen när lagstiftaren beslutade att tillåta avtalsformen. Att utländska transportörer vid poliskontroller visar upp nyttjanderättsavtal, har dessutom blivit allt vanligare på senare tid. Via ett sådant avtal kan en utlandsregistrerad lastbil köra inrikes trafik i Sverige, samtidigt som det blir mycket svårt för myndigheterna att kontrollera om man följer cabotageregelverket. Men nu har Transportstyrelsen satt ner foten!

Utländska åkerier skriver avtal - med sig själv

Nyttjanderätt – ”ett större hot mot branschen än otillåtet cabotage”

Enligt trafikpoliser som Proffs har varit i kontakt med, blir det allt vanligare att utländska bilar som stoppas i färd med att utföra inrikes transporter i Sverige, visar upp så kallade nyttjanderättsavtal. Ett sådant avtal innebär i korta drag att en utlandsregistrerad dragbil, helt lagligt, kan köra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige.
- Detta är absolut ett riskfritt sätt att kringgå allt vad cabotageregler heter, säger Göran Rosengren på tidningen Proffs.

Utländska fordon kör laglig inrikes trafik i Sverige – för 3 000 i månaden

För 3 000 kronor per månad kan utländska åkerier, med utlandsregistrerade dragfordon, utföra ett obegränsat antal inrikes transporter i Sverige utan att riskera att fällas för otillåtet cabotage. Ett företag med säte i Malmö skriver till exempel kontrakt med utländska åkerier och genom nyttjanderättsavtal, behöver det utländska åkeriet inte längre bry sig om vare sig tillfällighetsbegrepp eller andra konkurrensstyrande bestämmelser.