Lastsäkring

Listar alla artiklar taggade med: Lastsäkring

DEBATTARTIKEL
Jo, tungt gods behöver faktiskt lastsäkras. Foto: Polisen

Nils Andersson, MariTerm AB:

Dags att avliva myter om lastsäkring innan någon avlider

Nyligen avgjordes ett fall i Växjö tingsrätt där en lastbilschaufför dömdes mot sitt nekande till böter för bristande lastsäkring. Bakgrunden är att chauffören fick göra en kraftig undanmanöver med lastbilen för en annan bilist och tappade då en häck med gasflaskor i backen men lyckligtvis kom ingen till skada. Chauffören hävdade att ett 4-tons spännband säkrar fyra ton gods och eftersom godset vägde två ton var det fullt tillräckligt att säkra med en överfallssurrning. Trots att detta bevisligen var felaktigt, gasflaskorna åkte av flaket, säger chaufför att han tänker fortsätta att säkra gasflaskorna som han alltid har gjort.
Trafikpoliserna Richard Karlsson (t. vä.) och Peter Ban har inga svårigheter med att fylla sina arbetsdagar.

Sommar i Helsingborg: 8000 lastbilar – två trafikpoliser

Semestertrafiken flyter på ute på motorvägen. Lastbilstrafiken är i princip lika intensiv nu som under årets övriga veckor. Personbilstrafiken är något tunnare – men å andra sidan rullar den på med en högre genomsnittshastighet. Trafikpoliserna är inte många i normala fall. När vi besöker Helsingborgspolisen, är de två till antalet. Att dessa båda inte har brist på sysselsättning är troligtvis knappast något som behöver påtalas.
Trafikpolis Lars Österberg från Hudiksvall efterlyser någon form av examination efter en YKB-utbildning. På fotot syns den dåligt säkrade virkeslasten som nämns i artikeln.

Många livsfarliga transporter på vägarna – ”YKB-examen borde vara en självklarhet”

När trafikpolisen kontrollerar lastbilar är det inte ovanligt att bristfällig lastsäkring kommer att utgöra en av raderna på böteslappen som skrivs ut. För en svensk förare kan det förutom böter även bli fråga om ett körkortsingripande. En relevant fråga i sammanhanget; Var har yrkesstoltheten och yrkesskickligheten tagit vägen?
- Chaufförerna måste karska upp sig, menar trafikpolis Lars Österberg från Hudiksvall.