Lastsäkring

Listar alla artiklar taggade med: Lastsäkring

Efter trafikfarlig transport

Freja: ”De kör inte längre för oss”

Ute på småvägarna kring Öxnabäck i riktning mot Älvsered/Ullared, kunde det varit du som mött detta ekipage. Det hade säkerligen blivit ett trångt möte. Hur en yrkesförare med utbildning kan tillåta sig att fortsätta köra när lasten är på väg ut ur trailern, väcker frågor om huruvida föraren även har annan okunskap. Freja Transport & Logistics har svarat på våra frågor.

Samarbete mellan allmänhet, ordnings- och trafikpolis satte stopp för trafikfarligt ekipage

När cabotagekontrollerna blir allt tuffare, väljer en del utländska åkerier att registrera ett företag i Sverige. Bilinspektör Mats Larsson tycker att det är för lite kontroller av dessa företag och hur de drivs. Inte sällan är det även äldre fordon som används och ett sådant träffar Halmstads yrkestrafikgrupp på under förra veckan. ”Dragbilen är i ett bedrövligt skick”, säger bilinspektören.

Säkring Av Gods I Trafik anordnar lastsäkringskonferens på distans

MariTerm AB vill informera om att intresseorganisationen SAGIT – Säkring Av Gods I Trafik – kommer att anordna en lastsäkringskonferens på distans onsdagen och torsdagen den 27 och 28 oktober.

Osäkrad biltransport gav böter

Den 24 augusti är det full aktivitet på polisens kontrollplats vid Arendalsvägen i Göteborg. En svensk biltransport tas in för kontroll. Förarens förklaring till varför fordonen inte lastsäkrats, förvånar polisen.

Personbilsföraren till bilinspektören:

”Viktigast att inget trillar av bakåt vid acceleration”

Trafikpolis Ylva Frohm kör den 27 juli på E18 och på väg mot Västerås kommer hon ikapp en personbil med släp. På släpet ligger väldigt mycket virke som signalerar en eventuell överlast. Hon stoppar ekipaget vid Anundhögsmotet och bilinspektör Jonas Nordin åker dit för att assistera. Föraren har svårt att ta till sig riskinformationen han får.

Stopp för trafikfarligt ekipage och en olovlig körning i Helsingborg

En förare av ett svenskt ekipage stoppas, kontrolleras och rapporteras för olovlig körning. Och en obetald vinjett, dålig lastsäkring, ett slitet däck där korden syntes samt ett däck med punktering, blev resultatet när trafikpolisen i Helsingborg vinkade in ett polskt ekipage för rutinkontroll. Båda kontrollerna med några timmars mellanrum i onsdags i förra veckan.

Idogt övertalningsförsök resultatlöst efter lastsäkringsmiss

Flera yrkesförare rapporterades under onsdagen bland annat för sin oförmåga att hålla sig inom ramen för kör- och vilotidsbestämmelserna och för sin okunskap i ämnet lastsäkring. Även en privatbilist fick erfara det sistnämnda, vilket avslutades med ett oplanerat, praktiskt ”lastsäkringsexperiment”.
Slutsats: Tungt gods flyttar sig!

Klamparna tog slut under nattkontroll i Arboga

När yrkestrafikgruppen arbetar nattpassen är trafiken inte tät, men hos de ekipage som kontrolleras finner man däremot ofta oegentligheter.
- Det här påvisar behovet av en kontrollverksamhet som pågår dygnet runt, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Klamparna tog slut under natten.

Svensk förare med BE-körkort körde estniskt trailerekipage

För att röra till det i grytan för oseriösa förare och åkerier, brukar yrkestrafikgruppen i Västerås försöka vara ute på nätterna emellanåt.
- Tyvärr är det ingen rusning till de passen, men de brukar åtminstone kunna besätta ett par patruller, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.