Lastsäkring

Listar alla artiklar taggade med: Lastsäkring

Tvi tyckte chauffören om lastsäkringsböter

Trafikpolis Farid Umeflod i Helsingborg sitter i personalrummet på Långeberga kontrollplats och följer trafiken ute på E6 via tv-monitorer på väggen. Personbilstrafiken har minskat radikalt i dessa ”covid-19-tider” och även avstånden mellan långtradarna har ökat. Men trafiken är tillräckligt omfattande för att Farid och hans kollegor ska kunna fylla sina arbetsdagar. Vilket uppenbarligen inte uppskattas av alla.

Polisen stoppade 7 otillåtna cabotage på några timmar

Under två dagar den här veckan har trafikpolisen i Helsingborg haft fullt fokus på cabotagetransporter. Detta har resulterat i sju otillåtna transporter som alla fått betala vardera 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
VBG onspot

Överlast, bromslöst och dålig lastsäkring – resultatet av tre kontrollerade fordon

En dragbil utan bromsar på drivaxeln, överlast och dåligt surrat (väldigt tungt) gods. Lägg därtill en obesiktigad färdskrivare och två obetalda vägavgifter och du har en tämligen god bild av hur det ser ut när landets trafikpoliser kontrollerar tunga fordon och dess förare. Nyss nämnda brister har vi hämtat från trafikpolisens summering av tre kontrollerade ekipage – två i tisdags och ett under torsdagen.
Aspök

Åkeri i Storbritannien fick böta 93 000 kronor när anställd föll

Ett åkeri i Thurso i Storbritannien har fått böter om 8 000 pund, alltså nästan 93 000 svenska kronor, efter att en av deras förare föll av trailern och fick allvarliga skador.
Mabi_2020-02

Eneroth (S) svarar Morell (SD):

Höjda böter ingen ministerfråga – ”bestäms av Riksåklagaren”

Efter en rad artiklar i Proffs som handlade om katastrofalt dålig lastsäkring, skickade Thomas Morell (SD) en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Morell ville veta vad ministern avser att göra för att göra det dyrare för chaufförer som inte säkrar godset tillräckligt. Och nu har Eneroths svar kommit.
VBG onspot

Låga böter för osäkrat gods ämne för fråga till inrikesministern

Att konstatera lastsäkringsbrister tillhör vanligheterna i trafikpolisens dagliga arbete. Och att böterna fungerar som avskräckande är knappast troligt, 1 500 kronor kostar det oavsett om godset som står osurrat väger 100 kilo eller 40 ton. Detta faktum är något som fått riksdagsledamot Thomas Morell (SD) att återigen fatta pennan och formulera en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Mabi_2020-02

Polisen om den dåliga lastsäkringen: ”Åt helvete”

När trafikpolis Richard Karlsson vid Helsingborgspolisen blickar in trailern bakom den polska dragbilen ser godset ut att vara lastsäkrat i enlighet med gällande regler. Men när han tittar närmare på godset som står framför, kan han konstatera så inte alls var fallet.
- Åt helvete, rent ut sagt, säger Richard och låter uppriktigt irriterad.
Hultsteins

Dålig lastsäkring slutade med cabotage och klampning utan tidsbegränsning

Under onsdagen plockas två polska trailerekipage in för kontroll av trafikpolisen i Helsingborg. De båda har samma typ av last och det är också den som får polisen att intressera sig för ekipagen. Lastsäkringen ser misstänkt dålig ut.
Nokian

”Proffs…” säkert – men knappast på lastsäkring

Oavsett vad man har för devis på sitt företag så ställs yrkeskunskapen på sin spets när det (bland annat) kommer till lastsäkring. Att skylla på för få – eller oåtkomliga – förankringsöglor på flaket duger inte. ”Proffs på hög nivå” gäller möjligtvis för företagets huvudsakliga verksamhet inom byggbranschen – men inte när det kommer till ämnet lastsäkring, detta enligt Proffsredaktionen som under onsdagen besökte trafikpolisen i Helsingborg.
Mabi_2020-02

Åkeriet visste inte att dygnsvila inte får tas i ett rullande fordon

På väg till Karleby kontrollplats utanför Västerås under onsdagsmorgonen, passerade yrkestrafikgruppen en svenskregistrerad dragbil som väckte intresse. Kontrollplatsen fylldes snart av ekipage som skulle kontrolleras.
Hultsteins