Farligt gods och stål mot stål, men inga spännband, kostade föraren 4 000 kronor.

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.
Chaufförspodden – Exklusivt


Under torsdagseftermiddagen den 20 maj, arbetar Kustbevakningen och gränspolisen i Helsingborgs färjehamn. Vi slår följe med Kustbevakningen ett par timmar när de gör lastsäkringskontroller och farligt godsinspektioner, ser till att godset åtföljs av rätt dokument och – inte minst – ser till att ingen försöker dölja att de transporterar farligt gods.

Ett ekipage som kontrolleras av farligt godsinspektörerna Jonna Ström och Daniel Nilsson, kommer att sticka ut i mängden och åter är det den svagaste länken – chauffören – som drabbas hårdast.

Det fräscha ekipaget består av en dansk trailer och dragbilen är estländskt liksom föraren som har alla dokument i ordning samt behörighet att köra farligt gods. Åkeriet kör för en av de större danska speditörerna.

Lasten består av farligt gods, merparten i IBC:er ställda två och två, metall mot metall, i lastutrymmet. Längst fram står en ensam IBC helt utan lastsäkring. På höger sida står en låg pall som deformerats, på andra sidan är det tomt.

Föraren får lägga på spännband och sedan ta emot en bot om 4 000 kronor, vilket lastsäkringsbrister kostar när det är farligt gods.  Den bristen kan föraren inte skylla på någon annan än sig själv då han har spännband och det i trailergolvet finns lastöglor.

Daf

Men det ska komma att kosta chauffören mer. Föraren berättar att han kört lastbil sedan 1994 och senaste åkeriet körde han i åtta år för.
– Det här åkeriet har jag bara kört två månader för och vi kör alltid för samma speditör, säger han till oss.
Att dragbilen är fräsch och trailern nära nog ny, hjälper dock föga om dragbilen inte har rätt utrustning.

Det första som upptäcks är att brandsläckarna som sitter bak på hytten, saknar det väderskydd som erfordras. En av släckarna saknar helt datum för senaste besiktning och på den andra har datumet överskridits. ADR-väskans innehåll saknar en del utrustning, bland annat ögonskölj. Föraren visar att han har en stor vattendunk med kran i hyttens sidofack.
– Nu var den nästan tom och om den är full, är det inte funktionellt att försöka lyfta den och spola ögonen, konstaterar Jonna Ström.
Brandsläckarna leder till ett föreläggande vilket innebär att ekipaget ändå får fortsätta sin transport utan vidare åtgärder.

SpeedTrading

Lastsäkringen och de tre bristerna på brandsläckarna samt övriga brister, landar på totalt 6 600 kronor. Lastsäkringen är det som kostar mest varför hela det beloppet ska erläggas, men för samtliga av de andra bristerna halveras summan.

Föraren är besviken på åkeriet.
– Av mig kräver de att jag ska ha alla behörigheter i ordning, vilket jag också har, men sedan ger de mig ett fordon som inte är utrustat för den körning som ska göras. Det är inte rätt att åkeriet försätter en förare i en sådan här situation, säger föraren som vill att åkeriet ska betala för de brister fordonet och utrustningen uppvisade.

Daf

Farligt godsinspektörerna Daniel Nilsson och Jonna Ström kontrollerade det aktuella ekipaget.
Farligt godsinspektörerna Daniel Nilsson och Jonna Ström kontrollerade det aktuella ekipaget.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-27 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: ADR Böter Brandsläckare Farligt Godsinspektör Kustbevakningen Lastsäkring Polis