Farligt godsinspektör Jonna Ström antecknar medan poliserna skriver ut böter till föraren.

Dålig lastsäkring i skåptrailer fick konsekvenser

När Kustbevakningen kontrollerar ett ekipage på väg ut ur Sverige, blir det stopp. Lastsäkringen är bristfällig. Ett skåp innebär inte alltid att last inte behöver bandas. De stora pappersrullarna i det aktuella ekipaget behövde lastsäkras. Utan utrustning att korrigera lastsäkringen på plats, lotsas det litauiska ekipaget till en terminal där man får göra om och göra rätt.

Jonna Ström är farligt godsinspektör inom Kustbevakningen. Vi har skrivit många artiklar om hur Kustbevakningen ”vingklipptes” när IMDG-koden (ett regelverk som rör farligt gods till sjöss) som är skriven på engelska, inte fick användas i svenska domstolar med motiveringen. ”I svenska domstolar måste vi döma efter lagar skrivna på svenska”, löd motiveringen.

Efter all bevakning och att frågan lyfts i riksdagen, beslutades det att IMDG-koden nu ska översättas till svenska och då kan Sverige åter lagföra dem som begår överträdelser mot densamma.
– Vi är jätteglada över att IMDG-koden nu översätts. Alla artiklar som skrivits, riksdagsinterpellationer och andra påtryckningar, gjorde att ett beslut måste fattas och jag tycker det var rätt beslut att översätta, säger Jonna Ström.

Därefter kommer hon in på ett ärende de hade under eftermiddagen tisdagen den 18 maj. Ekipaget tillhör en av de stora aktörerna i Litauen och stoppas för en rutinkontroll på väg ut ur Sverige via Forseas färjor i Helsingborg. Ekipaget är i god ordning och lasten består av stora pappersrullar. Däremot är lasten inte tillräckligt lastsäkrat.

En enkelställd rulle längst bak sedan dubbla och avslutningsvis en rad enkla fram mot framstammen. Vi låter bilderna tala för sig själva.
– Hade ekipaget varit på väg in i Sverige hade jag inte kunnat hålla kvar det då lasten inte innehöll något farligt gods, säger Jonna Ström.
Den här gången finns polisen också på plats och kan skriva ut böter till föraren om 1 500 kronor.

Föraren saknar utrustning att säkra godset med varför ekipaget blir ståendes till nästa dag. Forsea får information om situationen också och under en tid är det många som är engagerade i situationen, berättar Jonna Ström.

Nästa dag ringer en person från det litauiska företaget och säger att de fått kontakt med en terminal i Helsingborg där de kan få komma och ordna med lasten och lastsäkringen.
– Vi var på väg ner från Halmstad då och sedan lotsade vi ekipaget till den aktuella terminalen där flera rullar behöver lastas av för att en ordentlig lastsäkring ska kunna göras, säger Jonna Ström.

Den som har lastat pappersrullar vet att det är viktigt att skydda kanterna, något det litauiska företaget också är måna om att göra. Den sedan godkända lastsäkringen landar i att 20-talet uppblåsbara kuddar används och längst bak sätts dessutom ett antal stöttor upp.

För föraren kostade äventyret 1 500 kronor i böter och efter drygt ett dygn, kunde ekipaget sedan rulla ombord på färjan och bege sig mot slutdestinationen.

En omlastning, 20-talet luftkuddar och ett dygn senare, kunde ekipaget rulla ombord på färjan.
En omlastning, 20-talet luftkuddar och ett dygn senare, kunde ekipaget rulla ombord på färjan.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-25 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Böter IMDG Kustbevakningen Lastsäkring Polis Sjösäkerhet Trafiksäkerhet Transport