Onsdagens otillåtna cabotage. 1+3=4 transporter, vilket är en för mycket...

Polisen på fullbelagd kontrollplats: ”Akvariefisket fortsätter”

Långeberga utmed E6 strax öster om Helsingborg brukar normalt sett vara bemannad av trafikpolisen. Men under onsdagen gapade området tomt. Istället hade manskapet tagit sig norrut längs E4 för att ta sig en titt på trafiken vid Flåssmyr mellan Örkelljunga och Markaryd. Och det behövdes, konstaterar både poliser och bilinspektörer.

Upplands Motor


Trafikpolis Richard Karlsson berättar att varje patrull tog med sig ett ekipage in på kontrollplatsen på morgonen när de kommer fram till Flåssmyr.
– Samtliga som plockades in fick böter av olika anledningar, tillägger han och konstaterar att ”akvariefisket fortsätter”.

Omkring 7-8 ton motorblock saknade lastsäkring.

Ett antal förare av utländska ekipage hade inte betalat någon vägavgift. Ett ekipage körde ett otillåtet cabotage – och några hade slarvat med lastsäkringen.
– Det var tre som inte hade betalat vägavgiften och fyra eller fem som inte hade säkrat lasten tillräckligt. Det blev fullt på kontrollplatsen ganska snabbt, jag tror att vi hade nio ekipage inne som vi skulle ta betalt av, säger Richard Karlsson.

Den för dagen mest allvarliga lastsäkringsbristen stod en bulgar för.
– Han hade lastat motorblock och var på väg till en fordonstillverkare. Hela trailern var fylld med pallar, 23 ton. Förstängningen i det understa lagret var okej, förklarar Richard.

Värre var det med det pallarna som ställts ovanpå.
– Där saknades både förstängning och band, berättar Richard, som uppskattar vikten på det osäkrade godset till ”cirka 7-8 ton”.

VBG onspot


Att säkra godset på
plats var inte möjligt då det inte fanns vare sig truck, virke eller tillräckligt med spännband inom räckhåll.
– Vi lotsade ekipaget till en terminal i Markaryd där föraren nu kommer att få den hjälp han behöver. Godsmottagaren har en dialog med terminalen, berättar bilinspektör Tommy Berg.

Ett nytt streck på ”cabotageväggen” i polishuset blev det också som vi nämnde inledningsvis.
– Ett ekipage som vi stoppade hade kommit till Sverige med en internationell transport häromdagen. Därefter hade han kört en inrikes transport och nu hade han gods från tre olika avsändare till tre olika mottagare på trailern. Det sistnämnda räknas alltså som tre transporter, vilket ju blir för många eftersom han redan hade kört en tidigare, förklarar bilinspektör Mazen Al-Asam.

Samtliga böter och sanktionsavgifter som utfärdades under onsdagen har betalats. Det verkar uppenbarligen som att det behövs kontroller även i Flåssmyr. Kommer ni tillbaka igen?
– Så blir det absolut, säger Richard Karlsson.

Hultsteins


Tilläggas bör, att när
redaktionen dagen efter kontrollen (igår, torsdag) ringer upp trafikpolisen för att stämma av om samtliga som stoppats ”gjort rätt för sig”, kan vi samtidigt konstatera att det har lagts ytterligare några olagliga transporter till statistiken.
– Vi har idag satt stopp för ytterligare två otillåtna cabotage, bland annat det första ekipaget jag stoppade idag, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.

Det andra otillåtna cabotaget under torsdagen selekterades ut och togs in av Helsingborgs senaste tillskott – bilinspektörerna, Daniel Ferm och Oscar Davidsson. De båda har varit i tjänst i cirka en vecka.
– De båda kunde själva konstatera att transporten inte följde reglerna. Därefter fick de hjälp med det administrativa av kollegan Mazen Al-Asam. Riktigt bra gjort av dem, avslutar Richard Karlssson.

Förresten, var det någon som nämnde ordet ”akvariefiske”..?

Bilinspektörerna Daniel Ferm och Oscar Davidsson rivstartade sin
Bilinspektörerna Daniel Ferm och Oscar Davidsson rivstartade sin "karriär" hos Helsingborgspolisen genom att avslöja ett otillåtet cabotage under gårdagskvällen. Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott.

Om artikeln

Publicerad: 2020-12-18 17:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Flåssmyr Helsingborg Lastsäkring Trafikpolisen Transportfusket Vägavgifter