Lagar och regler

Listar alla artiklar taggade med: Lagar och regler

Cabotage och beställaransvar – ändringar i regelverket

Mot bakgrund av ett hovrättsavgörande från i somras har regeringen nu fattat beslut om ändringar i regleringen kring åkeriers utförande av inrikes godstransporter i Sverige, däribland en precisering av vad som menas med en cabotagetransport, samt en skärpning av ansvaret för beställaren av en cabotagetransport som strider mot regelverket.
Advokatbyrån Morris Law hjälper oss att reda ut vad som har hänt - och vilka regeländringar som är på gång.

Märkligt att Sverige inte har tagit efter Danmark – det handlar om rättssäkerhet!

Min krönika denna gång handlar om cabotagetransporter. Utgångspunkten är en numera lagakraftägande dom den 5 maj 2021 i Hovrätten över Skåne och Blekinge. Genom domen ogillades åklagarens talan om företagsbot mot ett välkänt transportföretag (DSV Road) som yrkesmässigt beställt godstransporter av en bulgarisk transportör här i landet.

Lagen om ”rätten att gå in i döden” måste korrigeras – nu!

I allt vad som sägs och påbjuds när det talas om trafiksäkerhet så är det att trafikanter skall interagera. Se varandra, förstå varandra, hjälpa varandra. För att med alla medel undvika att det sker en olycka. Men inte vid övergångsställe!?

Vem mer än lagstiftaren tycker annorlunda om blåljussabotage?

I coronatider har det moraliska ansvaret ofta känts särskilt allvarstungt när det gällt att minska risken för smittspridning. Den straffrättsliga dimensionen har känts mer avlägsen. Från såväl Folkhälsomyndigheten som från statsministern själv och andra statsråd har uttalats stränga förhållningsregler om hur vi ska bete oss för att till varje pris minska risken för vidare smittspridning av covid-19.

Olika krav på vinterdäck beroende på språk – på Transportstyrelsens hemsida

Vintern närmar sig och den 1 december är det dags för den skärpta lagen om vinterdäck på tunga fordon att träda i kraft i praktiken. Som i fallet med den nya ”smarta” färdskrivaren, står branschen väl rustad och förberedd. Och – som med färdskrivaren – har myndigheterna hamnat i bakvattnet.

Får man fotografera på en trafikolycksplats?

Det surras ibland om att man kan få sitta i fängelse väldigt länge om man stannar vid en trafikolycksplats och fotograferar. En relativt ny lagstiftning med en paragraf i brottsbalkens 4 kap om olaga integritetsintrång ligger bakom funderingarna.

Transportorganisation om förbud mot helgvila i hytten: ”Omöjligt att följa”

Freight Transport Association i Storbritannien är besvikna över att EU står kvar vid beslutet att den ordinarie veckovilan inte får tas i förarhytten.

Färre lastbilar bötfälls i Danmark

Även om kontrollen av utländska lastbilars cabotagekörningar i Danmark nästan har fördubblats sedan 2012, är antalet utfärdade böter endast en tredjedel i jämförelse med 2012.

Klampning ”på riktigt” – 24-timmarsgränsen försvinner

Tidsgränsen för klampning, som idag är 24 timmar, kommer att försvinna.
- Ett litet steg för mänskligheten men ett stort och viktigt steg för åkerinäringen och trafiksäkerheten, kommenterar en glad Erika Svanström, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag, SÅ.

Tyngre lastbilstransporter åter tillåtna över Sveriges gränser

Regeringen har i dag fattat beslut om en ändring av trafikförordningen, vilket gör att lastbilstransporterna över våra gränser åter kan fungera på ett ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt.