DEBATTARTIKEL

Lagen om ”rätten att gå in i döden” måste korrigeras – nu!

I allt vad som sägs och påbjuds när det talas om trafiksäkerhet så är det att trafikanter skall interagera. Se varandra, förstå varandra, hjälpa varandra. För att med alla medel undvika att det sker en olycka. Men inte vid övergångsställe!?

Chaufförspodden – Exklusivt


Den så kallade zebralagen var livsfarlig redan när den kom och den är fortsatt livsfarlig. Den är i tilltagande grad bidragande till att människor påkörs på övergångsställe.

Den gående skadas eller dödas. Bilisten drabbas för livet av skuld och ångest – utöver de straff som samhället utdelar.
En tragedi för alla inblandade, med andra ord.

En mycket stor del av yngre personer går ut på ett övergångsställe utan att se sig för. De i princip undviker att söka ögonkontakt med bilisten för att förtydliga sin okränkbara rätt att gå före bilen. Rätten att ”gå rakt in i döden”.

Äldre personer söker ofta ögonkontakt, men inte alla. Vissa kan ställa sig vid ett övergångsställe för att samtala, när bilen stannar ser de irriterat på föraren och visar sig störda av situationen.

Korrigera zebralagen per omgående till förslagsvis denna lydelse:
”Bilist är skyldig att stanna för gående vid övergångsställe om den gående i god tid och tydligt gör tecken att den önskar passera övergångsstället.”.

Igår, den 14 april – och i förrgår den 13 april, har flera allvarliga olyckor på övergångsställen inträffat. Zebralagen är mer skyldig till tragedierna än trafikanterna. Återigen – korrigera zebralagen nu!

Det finns oändligt med möjliga distraktioner som gör att bilisten kan missa den som går rakt ut i gatan. En förare hör utryckningsfordon och kollar runt för att se hur man ska vara behjälplig med dess framkomlighet.

Vi som kör lastbil kanske kollar en halv sekund för länge i backspegeln. Har jag kommit förbi cyklisten som omkördes med hela mitt ekipage? Kan jag gå tillbaka in mot vägkanten nu?

Varför ska inte såväl bilisten som gångtrafikanten ha ansvar för att en olycka ska undvikas?

Ronnie Mårtensson

VBG onspot

Om artikeln

Publicerad: 2021-04-15 15:39
Kategori: Debatt
Taggar: Lagar och regler Övergångsställe Trafiksäkerhet