Kustbevakningen

Listar alla artiklar taggade med: Kustbevakningen

Farligt gods och stål mot stål, men inga spännband, kostade föraren 4 000 kronor.

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.
Kustbevakningen måste be om hjälp av polisen för en enkel uppgift som de hade löst själv om bara transporten hade innehållit en gnutta farligt gods.

Slöseri med resurser när Kustbevakningen avslöjar brister i lastsäkringen

Kustbevakningens kontroller i hamnarna brukar sällan ge ”nollresultat”. Att brister i lastsäkringen uppdagas är en vanligt förekommande anledning till såväl böter (om det är farligt gods) som att Kustbevakningen hindrar transporter från att köra ombord på färjan. Den gångna veckan var inget undantag. Men även om myndighetens farligt godsinspektörer har full koll på reglerna om lastsäkring, får de som bekant inte utfärda böter om godset ombord på lastbäraren inte innehåller farligt gods. Vore det inte hög tid att ändra på det? En högst relevant fråga!
Till vänster Thomas Morell (SD) och till höger Mikael Damberg (S). Fotomontage: Göran Rosengren.

Mikael Damberg (S) om IMDG-koden i interpellationsdebatt idag:

”Transportstyrelsen har inte uppmärksammat regeringen på att det finns ett problem”

Frågan om IMDG-koden, reglerna för farligt gods till sjöss, och att den inte får användas i svenska domstolar eftersom den är skriven på engelska, fortsätter att skapa debatt. Senast idag ägde en interpellationsdebatt rum mellan inrikesminister Mikael Damberg (S) och Thomas Morell (SD). Mikael Damberg hänvisade till att myndigheterna antingen måste lösa problemet själv, eller komma till regeringen och be om politiska beslut i frågan.