Kustbevakningen

Listar alla artiklar taggade med: Kustbevakningen

Magnus Nygren, MSB: Det är viktigt att tillsynerna fungerar och utvecklas

MSB har en samordnande roll när det gäller tillsyn av farligt gods. På plats i Helsingborgs hamn är Magnus Nygren, handläggare på MSB, för att se hur tillsynerna fungerar. Han är entusiastisk över att ha funnit att Kustbevakningen och polisen har ett system för rapportering och utveckling av detta som han vill titta närmare på.

Myndighetssamverkan i tre skånska hamnar resulterade i 90 brister

Den 23 september befann sig Kustbevakningen, MSB, Yrkestrafikgruppen, Gränspolisen, Tullen, Länsstyrelsen samt Strålsäkerhetsmyndigheten i Helsingborgs hamn som Forseas färjor trafikerar. Vädret var fantastiskt med strålande solsken, tyvärr avspeglade sig inte det i utfallet av kontrollerna som gjordes. Och kan man, medan man kör, samtidigt via internet skaffa sig en anpassad 1.3-utbildning för farligt gods?

Morell (SD) om Dambergs (S) IMDG-svar:

”Frågan är viktig, sa ministern – men svarade inte på den”

Sedan riksåklagaren i juni i år konstaterat att IMDG-koden som används för att lagföra brott mot farligt godsreglerna till sjöss, inte får användas då den är skriven på engelska, har frågan ställts till regeringen om hur länge det kan tillåtas råda laglöshet i hamnarna. Konkreta svar fortsätter att utebli.

Thomas Morell (SD) vill ha svar av inrikesministern om IMDG-koden

”Komplicerat regelverk är inte skäl nog att inte agera”

Vi har under veckan som gått, sökt svar av såväl justitie- och invandringsminister Morgan Johansson, inrikesminister Mikael Damberg (S) och sist infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), på vilka möjligheter de har att kunna förändra laglösheten som råder i hamnarna eftersom Kustbevakningen inte får använda IMDG-koden, regelverket för farligt gods till sjöss, för att lagföra överträdelser av detta.

Med för få poliser, drabbas enskilda hårt

Esko Harri är en av dem som drabbats hårt av Polisens bristande resurser samt Kustbevakningens lika små resurser och befogenheter. Det var inte bara hans tillhörigheter som stals utan även hela hans tillvaro. Han vill se fler poliser, fler poliskontroller på vägarna och att Kustbevakningen ska kunna begära dokument på föremål som förs ut ur landet.

Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.

Kustbevakningen får förstärkning i farligt godsverksamheten

Tidningen Proffs passade i början av juni på att besöka Kustbevakningen och deras farligt godsinspektörer då de befann sig i Helsingborgs hamn. Det har börjat hända saker inom Kustbevakningen på deras område. Och så har de fått en ny farligt godsbuss som ger dem nya möjligheter att göra ett ännu bättre arbete.

Kustbevakningens vardag

Lastsäkringsbrister, miljöbrott, häleri och odeklarerad ADR-transport

Utan Kustbevakningens kontroller i hamnarna, hade både vägar och fartyg varit mindre säkra att nyttja. Det handlar om ADR-transporter som inte deklarerats för rederier, dåligt eller inte alls säkrade ADR-transporter, miljöbrott och häleri. Och om man som chaufför vägrar att lägga på tre spännband, får man finna sig i att bli akterseglad.

Odeklarerade ADR-ekipage till sjöss påkomna av Kustbevakningen

Rederiet har tillsatt utredning: ”Kommer att innebära betydande böter”

Kustbevakningen får alldeles för ofta se brister hos både ekipage och förare samt gods. Under kontrollen i Malmö nyligen, uppvisade två ekipage så många fel att de upptog all tid Kustbevakningen hade avsatt för kontroller den dagen. Rederiet har tillsatt en utredning av transportörerna.