Kustbevakningen

Listar alla artiklar taggade med: Kustbevakningen

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

”Glädjande att Kustbevakningen får förstärkning”

Det är med glädje jag läser artikeln om kustbevakningens tillskott av nya farligt godsinspektörer. Farligt gods kan orsaka skador på människor, miljö eller egendom, om det inte hanteras på rätt sätt under en transport. Med rätt utrustning och utbildade förare är riskerna med farligt gods ändå begränsade.
De flesta åkerier och förare följer ändå regelverket, men vi har kunnat konstatera att allt fler aktörer tar plats på den svenska transportmarknaden och de följer sannerligen inte reglerna.

Kustbevakningen får förstärkning i farligt godsverksamheten

Tidningen Proffs passade i början av juni på att besöka Kustbevakningen och deras farligt godsinspektörer då de befann sig i Helsingborgs hamn. Det har börjat hända saker inom Kustbevakningen på deras område. Och så har de fått en ny farligt godsbuss som ger dem nya möjligheter att göra ett ännu bättre arbete.
VBG onspot

Kustbevakningens vardag

Lastsäkringsbrister, miljöbrott, häleri och odeklarerad ADR-transport

Utan Kustbevakningens kontroller i hamnarna, hade både vägar och fartyg varit mindre säkra att nyttja. Det handlar om ADR-transporter som inte deklarerats för rederier, dåligt eller inte alls säkrade ADR-transporter, miljöbrott och häleri. Och om man som chaufför vägrar att lägga på tre spännband, får man finna sig i att bli akterseglad.
Hultsteins

Odeklarerade ADR-ekipage till sjöss påkomna av Kustbevakningen

Rederiet har tillsatt utredning: ”Kommer att innebära betydande böter”

Kustbevakningen får alldeles för ofta se brister hos både ekipage och förare samt gods. Under kontrollen i Malmö nyligen, uppvisade två ekipage så många fel att de upptog all tid Kustbevakningen hade avsatt för kontroller den dagen. Rederiet har tillsatt en utredning av transportörerna.
Nokian

Jimmy Ståhl (SD) frågar Infrastrukturministern:

Hur avser ministern agera för att återställa sjösäkerheten och säkerheten i hamnarna?

När riksdagsledamot Jimmy Ståhl (SD) läste Proffs text ”Kustbevakare frustrerade – Hamnen ”laglös” efter beslut i Högsta domstolen”, föranledde det honom att skriva en fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Hultsteins

Kustbevakare frustrerade – hamnen ”laglös” efter beslut i Högsta domstolen

Kustbevakningen hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil i svenska hamnar. Men efter ett beslut i Högsta domstolen, kan de inte längre straffa fuskarna, detta trots att vissa chaufförer på ett olagligt sätt transporterar brandfarligt och explosivt material ombord på fartyg. Detta framkommer i ett projektarbete gjort på Göteborgs Universitet av Gustav Elfving, Lasse Sørensen och Justus Madaus.
VBG onspot

Narkotikabeslag och flera anhållna efter gemensam myndighetsinsats

Efter en veckas kontroller, tillsammans med Polisen och Kustbevakningen, har Tullen redovisat vad de lyckades genomföra i Trelleborgs hamn.
Hultsteins

Hittills har 22 misstänkta avvisats i operation Trident

- Under operation Trident har vi hittills kontrollerat 5 000 fordon och hunnit avvisa 22 personer från att komma in i Sverige, berättar Mats Löfving, chef för polisens nationella operativa avdelning (NOA), vid en presskonferens, som hölls tillsammans med tullen och kustbevakningen i hamnen i Trelleborg under torsdagen, där Proffs fanns på plats.
Nokian

S-politiker besökte hamnkontroll i Helsingborg:

Fler inspektörer vid Kustbevakningen kan bli en vinstlott

De båda riksdagsledamöterna Joakim Sandell (S) från Malmö och Niklas Karlsson (S) från Landskrona, gjorde i måndags ett studiebesök hos Kustbevakningen för att titta närmare på hur man arbetar vid sina hamnkontroller. Joakim är ledamot i justitieutskottet och hans partikollega Niklas är vice ordförande i försvarsutskottet samt ledamot i krigsdelegationen.

Otillåtna avfallstransporter avslöjades när myndigheter samverkade vid hamnkontroll

I förra veckan var det en inte helt blygsam ”välkomstkommitté” som mötte trafikanter och resenärer som antingen kom till Sverige eller som hade för avsikt att lämna landet via färjorna i Helsingborg. En samverkanskontroll mellan fem myndigheter innebar en samlad kompetens med resurser att hantera de flesta ärenden som kunde tänkas bli aktuella.
Nokian