Kustbevakningen

Listar alla artiklar taggade med: Kustbevakningen

Åklagaren om lastsäkringsböter: ”Inte tillräckligt avskräckande”

I vårt tredje och sista avsnitt i serien om lastsäkring möter du Kustbevakningen, Åklagarmyndigheten och Länsförsäkringar. Är böterna tillräckligt avskräckande för att förhindra att någon lockas att slarva med säkerheten? Vad kostar den dåliga godshanteringen försäkringstagarna? Kan Kustbevakningen bötfälla för bristfällig lastsäkring?
Gelins KGK

Ny artikelserie på PROFFS WEBB-TV

Lastsäkring – hur svårt kan det vara?

På fredag publicerar vi det första avsnittet av tre i vår webb-tv-serie om lastsäkring. Vi har träffat Polisen och Kustbevakningen. Två myndigheter med kunskaper i ämnet men där endast trafikpolisen har fulla mandat att bötfälla för brister som upptäcks. Försäkringsbolag, Åklagarmyndigheten och utbildningsföretaget Mariterm är andra som ni också får möta i inslagen.
Hultsteins

Kommer IMDG-koden att få en lösning?

Bollen ligger på Transportstyrelsens planhalva

Inrikesminister Mikael Damberg (S) har pekat på Transportstyrelsens och MSB:s del i att finna en lösning på att IMDG-koden i dag inte får användas i svenska domstolar till att lagföra dem som bryter mot regelverket. MSB har dock i flera remissvar till Transportstyrelsen tydligt angett sina synpunkter, senast hösten 2019. Bollen ligger nu på Transportstyrelsens planhalva.
Gelins KGK

Mikael Damberg (S) om IMDG-koden i interpellationsdebatt idag:

”Transportstyrelsen har inte uppmärksammat regeringen på att det finns ett problem”

Frågan om IMDG-koden, reglerna för farligt gods till sjöss, och att den inte får användas i svenska domstolar eftersom den är skriven på engelska, fortsätter att skapa debatt. Senast idag ägde en interpellationsdebatt rum mellan inrikesminister Mikael Damberg (S) och Thomas Morell (SD). Mikael Damberg hänvisade till att myndigheterna antingen måste lösa problemet själv, eller komma till regeringen och be om politiska beslut i frågan.
Gelins KGK

Magnus Nygren, MSB: Det är viktigt att tillsynerna fungerar och utvecklas

MSB har en samordnande roll när det gäller tillsyn av farligt gods. På plats i Helsingborgs hamn är Magnus Nygren, handläggare på MSB, för att se hur tillsynerna fungerar. Han är entusiastisk över att ha funnit att Kustbevakningen och polisen har ett system för rapportering och utveckling av detta som han vill titta närmare på.
Daf

Myndighetssamverkan i tre skånska hamnar resulterade i 90 brister

Den 23 september befann sig Kustbevakningen, MSB, Yrkestrafikgruppen, Gränspolisen, Tullen, Länsstyrelsen samt Strålsäkerhetsmyndigheten i Helsingborgs hamn som Forseas färjor trafikerar. Vädret var fantastiskt med strålande solsken, tyvärr avspeglade sig inte det i utfallet av kontrollerna som gjordes. Och kan man, medan man kör, samtidigt via internet skaffa sig en anpassad 1.3-utbildning för farligt gods?
Daf

Morell (SD) om Dambergs (S) IMDG-svar:

”Frågan är viktig, sa ministern – men svarade inte på den”

Sedan riksåklagaren i juni i år konstaterat att IMDG-koden som används för att lagföra brott mot farligt godsreglerna till sjöss, inte får användas då den är skriven på engelska, har frågan ställts till regeringen om hur länge det kan tillåtas råda laglöshet i hamnarna. Konkreta svar fortsätter att utebli.
Hultsteins

Thomas Morell (SD) vill ha svar av inrikesministern om IMDG-koden

”Komplicerat regelverk är inte skäl nog att inte agera”

Vi har under veckan som gått, sökt svar av såväl justitie- och invandringsminister Morgan Johansson, inrikesminister Mikael Damberg (S) och sist infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), på vilka möjligheter de har att kunna förändra laglösheten som råder i hamnarna eftersom Kustbevakningen inte får använda IMDG-koden, regelverket för farligt gods till sjöss, för att lagföra överträdelser av detta.
VBG onspot

Med för få poliser, drabbas enskilda hårt

Esko Harri är en av dem som drabbats hårt av Polisens bristande resurser samt Kustbevakningens lika små resurser och befogenheter. Det var inte bara hans tillhörigheter som stals utan även hela hans tillvaro. Han vill se fler poliser, fler poliskontroller på vägarna och att Kustbevakningen ska kunna begära dokument på föremål som förs ut ur landet.

Riksåklagaren: IMDG-koden måste vara på svenska för att få användas

Kustbevakningen arbetar ofta i våra hamnar och hittar säkerhetsbrister på nästan varannan lastbil de kontrollerar i svenska hamnar. Sedan sommaren 2019 kan de inte längre straffa regelbrytarna efter att Högsta Domstolen fattat beslut om att domstolar endast får döma enligt lagar på svenska. IMDG-koden som gäller farligt gods – den är skriven på engelska. Riksåklagaren har nu sagt sitt och går på samma linje.
VBG onspot