Kustbevakningen

Listar alla artiklar taggade med: Kustbevakningen

Dyrt att inte lastsäkra farligt gods

Föraren fick lära sig att det är dyrt att inte lastsäkra farligt gods och att böterna för brister på brandsläckare också hamnar hos föraren. Han lyfter frågan om huruvida det borde ligga ett större ansvar på fordonsägaren att tillhandahålla ett fordon som är utrustat för den körning som bedrivs, detta då förare inte sällan byter fordon eller kanske inte har den självklara rättigheten att säga nej till körning även om fordonet inte uppfyller kraven.

Dålig lastsäkring i skåptrailer fick konsekvenser

När Kustbevakningen kontrollerar ett ekipage på väg ut ur Sverige, blir det stopp. Lastsäkringen är bristfällig. Ett skåp innebär inte alltid att last inte behöver bandas. De stora pappersrullarna i det aktuella ekipaget behövde lastsäkras. Utan utrustning att korrigera lastsäkringen på plats, lotsas det litauiska ekipaget till en terminal där man får göra om och göra rätt.

Polisen satte stopp för misstänkt bedrägeriförsök under lastsäkringsutbildning

En två dagar lång lastsäkringsutbildning som trafikpolisen i Helsingborg höll, fick en oväntad avslutning. Detta efter att en lastbil med släp dök upp under det praktiska övningsmomentet i Helsingborgs hamn den 1 april.

Slöseri med resurser anser flera partier – S och MP avvaktar utredning

När Kustbevakningens farligt godsinspektörer kontrollerar lastbilsekipage i landets hamnar, är det inte sällan som de stöter på dåligt säkrad last. I det fall det finns farligt gods ombord får inspektörerna utfärda böter, men inte om lasten inte innehåller farligt gods.
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!

Äntligen – IMDG-koden översätts till svenska!

Högsta Domstolen konstaterar att svenska domstolar ska döma efter lagar på svenska. IMDG-koden är på engelska. 2019, över en natt, kunde inte längre Kustbevakningens farligt godsinspektörer lagföra överträdelser av nämnda kod. Nu har Transportstyrelsen beslutat att det ska göras en översättning till svenska.

Slöseri med resurser när Kustbevakningen avslöjar brister i lastsäkringen

Kustbevakningens kontroller i hamnarna brukar sällan ge ”nollresultat”. Att brister i lastsäkringen uppdagas är en vanligt förekommande anledning till såväl böter (om det är farligt gods) som att Kustbevakningen hindrar transporter från att köra ombord på färjan. Den gångna veckan var inget undantag. Men även om myndighetens farligt godsinspektörer har full koll på reglerna om lastsäkring, får de som bekant inte utfärda böter om godset ombord på lastbäraren inte innehåller farligt gods. Vore det inte hög tid att ändra på det? En högst relevant fråga!

Åklagaren om lastsäkringsböter: ”Inte tillräckligt avskräckande”

I vårt tredje och sista avsnitt i serien om lastsäkring möter du Kustbevakningen, Åklagarmyndigheten och Länsförsäkringar. Är böterna tillräckligt avskräckande för att förhindra att någon lockas att slarva med säkerheten? Vad kostar den dåliga godshanteringen försäkringstagarna? Kan Kustbevakningen bötfälla för bristfällig lastsäkring?

Ny artikelserie på PROFFS WEBB-TV

Lastsäkring – hur svårt kan det vara?

På fredag publicerar vi det första avsnittet av tre i vår webb-tv-serie om lastsäkring. Vi har träffat Polisen och Kustbevakningen. Två myndigheter med kunskaper i ämnet men där endast trafikpolisen har fulla mandat att bötfälla för brister som upptäcks. Försäkringsbolag, Åklagarmyndigheten och utbildningsföretaget Mariterm är andra som ni också får möta i inslagen.

Kommer IMDG-koden att få en lösning?

Bollen ligger på Transportstyrelsens planhalva

Inrikesminister Mikael Damberg (S) har pekat på Transportstyrelsens och MSB:s del i att finna en lösning på att IMDG-koden i dag inte får användas i svenska domstolar till att lagföra dem som bryter mot regelverket. MSB har dock i flera remissvar till Transportstyrelsen tydligt angett sina synpunkter, senast hösten 2019. Bollen ligger nu på Transportstyrelsens planhalva.

Mikael Damberg (S) om IMDG-koden i interpellationsdebatt idag:

”Transportstyrelsen har inte uppmärksammat regeringen på att det finns ett problem”

Frågan om IMDG-koden, reglerna för farligt gods till sjöss, och att den inte får användas i svenska domstolar eftersom den är skriven på engelska, fortsätter att skapa debatt. Senast idag ägde en interpellationsdebatt rum mellan inrikesminister Mikael Damberg (S) och Thomas Morell (SD). Mikael Damberg hänvisade till att myndigheterna antingen måste lösa problemet själv, eller komma till regeringen och be om politiska beslut i frågan.