Kör- och vilotider
Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider
Trött bulgar såg inte polisens stopptecken – riskerar ”hundratusentals kronor” i böter
Danska Tungvogncenter Øst, TCØ, genomförde i tisdags en rutinkontroll av lastbilar på motorvägen vid Køge. I samband med detta uppmärksammade en polis en bulgarisk lastbil, som körde betydligt snabbare än de andra lastbilarna.
DVSA testar kontroll av färdskrivare ”på rull”
Brittiska Driver and Vehicle Standards Asgency (DVSA) testar ny färdskrivaravigenkänningsteknik som betecknas som revolutionerande. Utan att stoppa fordonet kan det identifieras om föraren struntar i kör- och vilotidsreglerna.
Nacka Bilfrakt AB förlorar trafiktillståndet
Trafikansvarig olämpligförklaras
Året är 2016 och på annandag jul får åkeriet påhälsning av polisen. Det leder till att Transportstyrelsen genomför en tillsyn mot företagets tillstånd och åkeriets dåvarande företrädare och trafikansvarige som förklaras olämplig att bedriva yrkesmässig trafik till och med 14 maj 2021. Detta främst på grund av upprepade sanktioner mot Nacka Bilfrakt AB rörande företagets kör- och vilotider, färdskrivare med mera som bolagets påförts mellan 2013 och 2018.
PostNord: ”Polisens protokoll säger inte att fordonet ska hindras från fortsatt färd”
En dragbil som drar en Postnordtrailer klampas i väntan på att sanktionsavgiften för en otillåten ordinarie veckovila i hytten ska betalas. När klampen efter 36 timmar låses upp, avviker fordonet från platsen. Postnord hävdar att det i ”polisens protokoll över vägkontrollen ifråga inte framgår att det här fordonet ska hindras för fortsatt färd.” Information vi inhämtar från kontrollerande myndighet beskriver en annan uppfattning och säger att ”man måste läsa regelverket för både sanktionsavgifter och om hindrande av fortsatt färd”.
Klampar, böter och sanktionsavgift i Eskilstuna
Yrkestrafikgrupperna fortsätter att prestera och öka antalet kontroller trots att bemanningen inte ökar i samma takt. Här delar Eskilstunas yrkestrafikgrupp med sig av några händelser mellan den 12-13 april som landar i såväl sanktionsavgifter som klampning.
Eskilstuna yrkestrafikgrupp på besök i Luleå
”Vi tar flera tips med oss hem”
Mellan den 4-6 april befinner sig tre bilinspektörer och en trafikpolis från Eskilstunas yrkestrafikgrupp samt en bilinspektör från Nyköping på besök hos yrkestrafikgruppen i Luleå. Besöket handlar om erfarenhetsutbyte och man arbetar tre pass. Även Eskilstunagruppen får använda sina klampar.
Bilinspektören: Att ljuga ska inte löna sig
Hur skickliga kontrollanterna än är på att upptäcka körning med dubbla förarkort, måste bevisningen uppfylla vissa kriterier för att hålla juridiskt. Det kan emellanåt leda till att den som ljuger belönas medan den ärlige får betala. Så ska det inte vara tycker de bilinspektörer vi talat med. ”Fusk och kriminalitet på vägarna måste mötas med samhällets fulla kraft”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Dubbla förarkort blev 220 000 kronor i sanktionsavgift
Först ser inte chauffören bilinspektören som står ute på vägen för att vinka in ekipaget. Sedan framkommer att fordonet körs med två förarkort varav det ena tillhör en person med b-behörighet. Och hur långa sträckor är det trovärdigt att hävda att man kör med personbil för att göra ett förarbyte?
Transportstyrelsens tuffare praxis leder till fler tillståndsindragningar
Transportstyrelsen har infört en ny praxis när det gäller bedömningen av ”det goda anseendet”. Att den nya praxisen är tuffare har redan två åkerier fått känna av och fler lär följa. Den tuffare praxisen baserad på befintlig lagstiftning, har tagits fram i samarbete med jurister och andra regelexperter. ”Att byta en trafikansvarig är inte alltid tillräckligt om bolaget tillhör kategorin ”det grova fusket”, säger Transportstyrelsen.