En polsk chaufför och en tysk åkare får höga böter, plus att chauffören riskerar mista körkortet under ett år samt 60 dagars fängelse villkorligt.
Det blev konsekvenserna för en 33-årig chaufför som nyligen stoppades av dansk polis på en rastplats i norra Jylland.
Kör- och vilotider
Listar alla artiklar taggade med: Kör- och vilotider
Förare frias på flera punkter
Är det rimligt att belasta rättssystemet med sådana här skitsaker?
En chaufför i 55-årsåldern som åtalats för att vid fem tillfällen inte ha ställt om färdskrivaren så att rätt aktivitetskategori visades har friats av Borås tingsrätt. Däremot fälls han för att vid tre tillfällen inte ha noterat datum för när färdskrivarbladet slutade användas.
Hovrätten sänker bötesbelopp – i två fall
Äldre färdskrivare som inte varnar när den tillåtna körtiden överskrids, eller inte begär att start- och slutland ska anges när arbetspasset påbörjas och avslutas, fritar inte föraren från ansvar. Det visar två färska domar från Hovrätten för västra Sverige. Däremot sänker Hovrätten bötesbeloppen jämfört med vad åklagarna begärt ? i båda fallen.
Polack fick böta 44 000 kronor
Den danska polisen stoppade nyligen ett 20-tal lastbilar vid en kontroll på ön Fyn. En kontroll som åtminstone en polsk chaufför inte kommer att glömma i första taget.
Öststatschaufförer skippar veckovilan
Utländska chaufförer, i synnerhet de från Östeuropa, skippar helt regeln om att ha 45 timmars vila utanför lastbilen en gång i veckan. Det visar en rundfrågning som danska TV2 Nord nyligen gjorde vid ett transportcenter i Sæby, i norra Jylland. En rad chaufförer berättade då att de aldrig lämnar lastbilen.
Nu har ”någon” på Transportstyrelsen vaknat!
SJ ställer in hundratals avgångar ? och hänvisar till det rådande väderläget. Tågen är fullpackade med snö och is och kan inte köras.
Gång på gång, varenda vinter, är det samma visa. Om det inte beror på nedisade järnvägsfordon, så är det växlar som krånglar eller snö och isbildning på spåren som ställer till det.
Lagstiftningen om Tillsynen av kör- och vilotider har 1200 anledningar att förändras
Många ägnar dyrbar tid till överklaganden
Sedan den 1/11-2011 ska Trafikverket enligt 2 kap 11§ i Transportstyrelsens föreskrifter om avgifter inom trafikområdet ta ut en årlig avgift på 500 kronor för tillsyn av kör- och vilotider. Tanken med lagstiftningen är att den som belastar kostnaden också betalar avgiften.
Det var dock inte tänkt att fordon som omfattas av undantaget i lagstiftningen ska betala den årliga avgiften. Undantag är exempelvis småföretagare som har ett servicefordon eller fordon inom jordbruksnäringen.
Två minuter kostade körkortet
?Förhållandena är helt groteska?
Förseningar på mellan två och sex minuter innebär att fyra lastbilschaufförer anställda hos danska åkeriet Frank Nørager & Co A/S, har dömts till böter på upp till 16 000 danska kronor och förlorat körkort. Domarna meddelades i början av januari i år.
Hovrätten friar på nästan alla punkter i kör- och vilotidsmål
En 37-årig lastbilschaufför dömdes i tingsrätten för att vid flera tillfällen inte ha haft föreskriven dygnsvila, överskridit längsta dagliga körtid och låtit bli att ta föreskriven rast. Hovrätten friar honom nu på de flesta punkterna, eftersom polisen inte använt rätt analysverktyg vid granskningen av färdskrivarens information.