Konkurrens

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens

DEBATTARTIKEL
Höga bränsleskatter gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag. Det skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag i debattartikeln.

Sveriges Åkeriföretag:

”Det höga dieselpriset – Är målet att konkurrera ut AB Sverige?”

Kostnaden på diesel fortsätter stiga och numera kostar en liter diesel över 21 kr, en kostnadsökning på 40 procent på bara ett år. Allt talar dessutom för att prisökningen kommer fortsätta. Ökade transportkostnader innebär ökade transportpriser. Tidigare har transportpriserna stigit med cirka 1,5 till 3 procent per år, ofta på grund av lönerevisioner, men på grund av bränslepriset ser vi nu historiska ökningar på upp mot 20 procent för vissa transporter. Något som i allra högsta grad påverkar hela näringskedjan och dig som konsument.

Sten Bergheden (M) om konkurrensutredningen som aldrig blev av: ”Oacceptabelt”

Riksdagen beslutade för drygt 3,5 år sedan att tillsätta en konkurrenskraftsutredning i syfte att stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Trots att det har gått lång tid, har beslutet uppenbarligen inte effektuerats. Nu gör Sten Bergheden, Moderaternas ansvarige för åkerifrågor, ett nytt försök att få svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om när utredningen kommer att tillsättas.

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här: