
Överlastade lättlastare fortsätter att rulla in på Långeberga
Under torsdagen kontrollerades på kort tid två lättlastare. Båda fick maximala böter för överlast.
Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens
Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.
Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation. Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.
Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.
Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.
Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en sådan utredning. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.
En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.
Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.