Drog iväg utan att betala så snart klampen låsts upp.

Försvann utan att betala när klampen låstes upp

Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.

I går, onsdag, publicerade vi en artikel om två misstänkt otillåtna cabotage som stoppats av trafikpolisen i Helsingborg i tisdags. Ett av ekipagen, ett åkeri från Polen, hade uppenbarligen svårt för att skaka fram pengarna vilket ledde till att dragbilen klampades.

Strax före publicering igår kontaktade vi bilinspektör Daniel Ferm för att höra om åkeriet hade betalat förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor. Det hade man inte gjort, berättade han då.

I samma artikel menar trafikpolis Richard Karlsson att klampning på riktigt hade sparat många timmars arbete för trafikpolisen.
– Klampning utan bortre parentes hade frigjort en stor del av resurstiden, sa Richard.

Som av en händelse nämnde vi även att Proffs erfarenhet säger att den begränsade tiden för klampning (36 timmar) inte är särskilt avgörande för att öka ”betalningsviljan” hos de åkerier som gjort sig skyldiga till otillåtet cabotage. 24, 36 eller 72 timmar spelar ingen roll då det alltid finns transportörer som kan tänka sig att vänta ut den tiden för att därefter smita iväg.

Och bara några timmar senare inträffade just det. Under natten mot torsdag låser polisen upp klampen på det polska ekipaget.
– Och därefter har föraren avvikit med ekipaget utan att betala, konstaterar Daniel Ferm avslutningsvis.

Om artikeln

Publicerad: 2021-07-01 16:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Konkurrens Schysta villkor Trafikpolisen Transportfusket