Konkurrens

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens

Coenraads (M) efterlyser förslag om stärkt konkurrenskraft för svensk åkerinäring

Åsa Coenraads (M) oroas över att svensk åkerinäring dras med stora konkurrensmässiga problem. I en skriftlig fråga, initialt ställd till näringsminister Ibrahim Baylan (S), menar hon att risken finns att den svenska åkerinäringen snart kommer att försvinna från Sverige. Frågan kommer däremot att besvaras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Överlastade lättlastare fortsätter att rulla in på Långeberga

Överlastade 3,5-tons lastbilar är en vanlig syn på landets kontrollplatser. Ofta är det med förvåning förarna av dessa ekipage ser när de digitala siffrorna på polisens våg tickar iväg för att raskt passera 3 500 kilo. Poliserna däremot blir inte längre lika förvånade.
Under torsdagen kontrollerades på kort tid två lättlastare. Båda fick maximala böter för överlast.
VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
Hultsteins

Tjeckiska åkeriet om upprepade överlaster:

”Om inte vi tar körningarna gör polackerna det”

Åkerier med lättlastare, 3,5-tonsbilar, fortsätter att ignorera viktbegränsningarna. Varje vecka konstaterar landets poliser att just den typen av fordon blir föremål för överlastavgifter och böter. I tisdags var det dags igen. Och vi frågar det tjeckiska åkeriet, varför?
Nokian

Bränslet blir dyrare – är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

Hultsteins
DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot

Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation.  Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.

VBG onspot
DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Hultsteins

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

Nokian

Trafikutskottet vill stärka svensk åkerinäring:

Det görs för lite

S, MP och V reserverar sig

Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en sådan utredning. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.

Explosionsartad utveckling

Tredjelands- och cabotagetransporter med öståkerier ökar rejält

En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.

Nokian