Konkurrens

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens

DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
Daf

Tjeckiska åkeriet om upprepade överlaster:

”Om inte vi tar körningarna gör polackerna det”

Åkerier med lättlastare, 3,5-tonsbilar, fortsätter att ignorera viktbegränsningarna. Varje vecka konstaterar landets poliser att just den typen av fordon blir föremål för överlastavgifter och böter. I tisdags var det dags igen. Och vi frågar det tjeckiska åkeriet, varför?
Yara

Bränslet blir dyrare – är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

Aspök
DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot

Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation.  Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.

Yara
DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Proffs_jul_19_480

Girteka expanderar kraftigt

Så vill politikerna möta hårdnande konkurrens

Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.

VBG onspot

Trafikutskottet vill stärka svensk åkerinäring:

Det görs för lite

S, MP och V reserverar sig

Det behövs en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en sådan utredning. S, MP och V reserverar sig mot förslaget.

Trako Jul 2019

Explosionsartad utveckling

Tredjelands- och cabotagetransporter med öståkerier ökar rejält

En dansk analys av Eurostats siffror rörande antal procent tredjelands- och cabotagekörning i EU, visar en explosionsartad ökning av östeuropeiska lastbilar i den trafiken.

Proffs_jul_19_480
DEBATTARTIKEL

Sten Bergheden (M):

Ge svensk åkerinäring en ärlig chans!

Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.

Aspök

Road Cargo:

Vi har svenska förare och avtalsenliga löner

På Logistik & Transportmässan i Göteborg, var Road Cargo ett av endast tre företag på plats som fysiskt utför förflyttning av gods på vägarna. I ett bedövande konkurrensklimat med stora inslag av billigare utländska transportörer och speditörsjättar, var mötet med Road Cargo uppfriskande.

Proffs_jul_19_480