Konkurrens

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens

Chaufförer sökes desperat i Tyskland

Vitryska förare är välkomna

Bundesverbands Güterkraftverkehr Logistik und Entsorgung (BGL), vill använda alla möjligheter för att hitta chaufförer. Styrelsens talesperson Prof. Dr. Dirk Engelhardt varnar för att Tyskland är på väg att hamna i situationen Storbritannien redan befinner sig i.

Försvann utan att betala när klampen låstes upp

Det finns seriösa åkerier som gör rätt. Och det finns seriösa åkerier som gör fel – och som står för sina misstag. Sedan finns det en kategori åkare som är rakt igenom oseriösa. Det polska åkeriet som i tisdags stoppades och som senare misstänktes köra otillåtet cabotage kan vi på goda grunder lägga till i den sistnämnda kategorin.

Sten Bergheden (M) om konkurrensutredningen som aldrig blev av: ”Oacceptabelt”

Riksdagen beslutade för drygt 3,5 år sedan att tillsätta en konkurrenskraftsutredning i syfte att stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Trots att det har gått lång tid, har beslutet uppenbarligen inte effektuerats. Nu gör Sten Bergheden, Moderaternas ansvarige för åkerifrågor, ett nytt försök att få svar av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om när utredningen kommer att tillsättas.

Bilinspektör Patrick Zetterberg:

”Statliga och kommunala bolag driver svenska åkerier mot konkurs”

När två svenska fordon stoppades och påkoms med att köra på dubbla förarkort, rann bägaren över för bilinspektör Patrick Zetterberg i Eskilstuna när han fick höra anledningen. ”Alla statliga och kommunala företag måste börja betala för sig när de upphandlar transporter”, säger han. ”När de inte betalar vad det kostar, öppnar det inte bara upp för fusk och stress, utan driver även svenska åkerier mot konkurs”.

DHL och Michelin förtydligar om leveransen till Helgenäs Transporter

Helgenäs Transporter AB i Norrköping vill inte medverka till osund konkurrens och otillåtna cabotagetransporter. Varje utländskt fordon utgör en potentiell risk för otillåtet cabotage. Givetvis kör inte alla olagligt, men för att vara på den säkra sidan har åkeriets ägare Clas Gustafsson, ställt kriterier till däcktillverkaren för leveranserna. Det ska vara ett svenskt åkeri med svensktalande chaufför.

Coenraads (M) efterlyser förslag om stärkt konkurrenskraft för svensk åkerinäring

Åsa Coenraads (M) oroas över att svensk åkerinäring dras med stora konkurrensmässiga problem. I en skriftlig fråga, initialt ställd till näringsminister Ibrahim Baylan (S), menar hon att risken finns att den svenska åkerinäringen snart kommer att försvinna från Sverige. Frågan kommer däremot att besvaras av infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Överlastade lättlastare fortsätter att rulla in på Långeberga

Överlastade 3,5-tons lastbilar är en vanlig syn på landets kontrollplatser. Ofta är det med förvåning förarna av dessa ekipage ser när de digitala siffrorna på polisens våg tickar iväg för att raskt passera 3 500 kilo. Poliserna däremot blir inte längre lika förvånade.
Under torsdagen kontrollerades på kort tid två lättlastare. Båda fick maximala böter för överlast.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:

Tjeckiska åkeriet om upprepade överlaster:

”Om inte vi tar körningarna gör polackerna det”

Åkerier med lättlastare, 3,5-tonsbilar, fortsätter att ignorera viktbegränsningarna. Varje vecka konstaterar landets poliser att just den typen av fordon blir föremål för överlastavgifter och böter. I tisdags var det dags igen. Och vi frågar det tjeckiska åkeriet, varför?

Bränslet blir dyrare – är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.