Konkurrens

Listar alla artiklar taggade med: Konkurrens

Christian Hallberg, koncernchef, Tempcon Group, Boriana Åberg, moderat riksdagsledamot i Finansutskottet, Mikael Nilsson, vd Abbekås Åkeri och ordförande i Sveriges Åkeriföretag. Foto: Liane Ask, regionchef Sveriges Åkeriföretag Syd

Tempcon i diskussion med finansutskottet

Åberg (M) utlovar intensifierat arbete mot kriminella i transportbranschen

Igår, onsdag, besökte Boriana Åberg, moderat riksdagsledamot som sitter i finansutskottet, Tempcons dotterbolag Abbekås Åkeri i Staffanstorp. Detta för att få en inblick i hur verkligheten ser ut för åkerierna med de skyhöga bränslepriserna vi har idag som en konsekvens av bland annat reduktionsplikten.
Med vid mötet var Christian Hallberg, koncernchef för Tempcon, Mikael Nilsson, vd för Abbekås Åkeri och samtidigt ordförande i Sveriges Åkeriföretag samt Liane Ask, regionchef Sveriges Åkeriföretag Syd.
DEBATTARTIKEL

Hur kan man vara ”glad” och ”positiv” när Sverige är sist på bollen – igen?

DEBATT
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
DEBATTARTIKEL
Höga bränsleskatter gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag. Det skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag i debattartikeln.

Sveriges Åkeriföretag:

”Det höga dieselpriset – Är målet att konkurrera ut AB Sverige?”

Kostnaden på diesel fortsätter stiga och numera kostar en liter diesel över 21 kr, en kostnadsökning på 40 procent på bara ett år. Allt talar dessutom för att prisökningen kommer fortsätta. Ökade transportkostnader innebär ökade transportpriser. Tidigare har transportpriserna stigit med cirka 1,5 till 3 procent per år, ofta på grund av lönerevisioner, men på grund av bränslepriset ser vi nu historiska ökningar på upp mot 20 procent för vissa transporter. Något som i allra högsta grad påverkar hela näringskedjan och dig som konsument.