Brittiska DVSA utökar möjligheterna att ta ut böter på plats även för överträdelser som begåtts tidigare. Utländska förare måste betala på plats eller få sina fordon fastlåsta tills betalning skett.
Listar alla artiklar taggade med: Klampning
Brittiska DVSA utökar möjligheterna att ta ut böter på plats även för överträdelser som begåtts tidigare. Utländska förare måste betala på plats eller få sina fordon fastlåsta tills betalning skett.
Det nya året har bara börjat när Rasta Håby vid Munkedal ännu en gång används av utländska aktörer för egen verksamhet. Bilder kommer snabbt upp på Facebook och många känner igen företaget sedan tidigare. Polisen på Västkusten i Sverige och norsk polis, blir intresserade. Nyligen klampades ekipaget - på Svinesund.
Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.
Näringsdepartementet föreslår att det från och med den 1 juli 2018 ska bli möjligt att klampa ett ekipage som till exempel brutit mot cabotagebestämmelserna i mer än 24 timmar. Den nya tidsgränsen blir 36 timmar enligt den promemoria som tidningen Proffs har fått ta del av. Man föreslår även att tulltjänstemännen får befogenhet att ingripa mot otillåtet cabotage.
Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer ? på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.
Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.
En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna ? vilket ledde till klampning.
Under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett vitryskt ekipage för kontroll. Föraren hade bra ordning på sina dokument. Värre var det med dragbilen han körde. Bilinspektörerna på plats konstaterade att bilen saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln.
Under torsdagsmorgonen får redaktionen ett par läsartips om en klampad lastbil vid Lund i Skåne. Det visar sig handla om ett polskt ekipage som stoppats av trafikpolisen i Malmö. Obetald vägavgift och en rad brott mot kör- och vilotiderna kunde ganska snart konstateras.
I Eskilstuna klampades i fredags ett helpolskt ekipage för såväl för många cabotageresor som sprucken bromsskiva. Polisen och bilinspektören släppte inte ärendet och idag är det klappat och klart.