Fordonskontroller
Listar alla artiklar taggade med: Fordonskontroller
Trafikpoliser i region syd och väst kraftsamlade i Heberg
Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”
”Företag som nyttjar olagliga transporter sponsrar de kriminella”
Så inleder Thomas Morell (SD) sin debattartikel som tar avstamp i en insändare debattartikel som vi publicerade den 26 juli, signerad Tobias Krans.
Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken
Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige ? och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Absurt med yrkestrafikvecka för polisen
Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.
Aspiranter upptäckte stulna båtmotorer vid kontroll i Karlshamn
Under en kontroll av lastbilar på väg att lämna Karlshamn med färja upptäckte Kustbevakningens aspiranter fyra båtmotorer som misstänks vara stulna.
Färre poliskontroller ger carte blanche för vägbuset
Den negativa trenden på statistiken kring polisens trafiksäkerhetskontroller, fortsätter att rasa i allt snabbare tempo och med rådande situation inom polisen i Sverige, är det svårt att se hur den nedåtgående spiralen ska kunna stoppas.
Fordonskontroller dygnet runt på Svinesund
Chaufförer och åkare som inte har rent mjöl i påsen har länge kunnat passera den Norsk-svenska gränsen vid Svinesund. Och man har inte behövt spionera och kartlägga när kontrollstationen har öppet och när de stänger. Det har nämligen stått på en skylt på dörren.
Ju fler poliskontroller – desto sämre konkurrenssituation
Sett ur ett svenskt perspektiv har Norge varit ett föregångsland för att sätta åt buset i vägtransportbranschen. Men i Norge gör man inte precis vågen åt sitt rättssystem. För precis som i Sverige, är det landets egna näringsidkare som ekonomiskt drabbas hårdast och som ställs utan valmöjlighet när lagens långa arm drar fram bötesblocket ur innerfickan. Utländska aktörer måste också betala ? men bara om de vill...