Debatt

Listar alla artiklar taggade med: Debatt

DEBATTARTIKEL

Nils Andersson, MariTerm AB:

Dags att avliva myter om lastsäkring innan någon avlider

Nyligen avgjordes ett fall i Växjö tingsrätt där en lastbilschaufför dömdes mot sitt nekande till böter för bristande lastsäkring. Bakgrunden är att chauffören fick göra en kraftig undanmanöver med lastbilen för en annan bilist och tappade då en häck med gasflaskor i backen men lyckligtvis kom ingen till skada. Chauffören hävdade att ett 4-tons spännband säkrar fyra ton gods och eftersom godset vägde två ton var det fullt tillräckligt att säkra med en överfallssurrning. Trots att detta bevisligen var felaktigt, gasflaskorna åkte av flaket, säger chaufför att han tänker fortsätta att säkra gasflaskorna som han alltid har gjort.

Krångliga EU-regler hejdar tillväxten i svensk transportnäring

Det finns ett problem med alla regelverk inom EU som vi talar alldeles för lite om. Det är att reglerna skiljer sig mellan länder. Problemet är alltså att de inte är tydliga och överblickbara. De är krångliga och svårtolkade och motverkar sina syften. Inte minst gäller detta naturligt gränslösa branscher, som transport och logistik.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:

Transportstyrelsens svar till Morell: ”Inget kan vara mer felaktigt”

SD-politikern Thomas Morell påstår i en debattartikel i tidningen Proffs att Transportstyrelsens inte förstår lagstiftningen om kör- och vilotider. Inget kan vara mer felaktigt. Så inleder Kenneth Fors, utredare på Transportstyrelsen, sitt genmäle gällande debattartikeln som vi publicerade på tidningenproffs.se tidigare idag. Fors fortsätter:

Chauffören Adam Lindman: ”Vi kan inte vänta på regeringen”

Under 2017 kom det in mer än en miljon lastbilar enbart via södra Sverige. Det betyder cirka sex mil lastbilar om dagen. 1 000 lastbilar behöver runt arton mil parkeringsplats. Var ska alla dessa fordon parkera? Och var är det säkert att stå? Adam Lindman vill inte längre vänta på politiker och Trafikverket. ”Vi måste tänka nytt, finna nya idéer – tillsammans”, säger han.

Transportfusk upp i kammaren i eftermiddag

Transportfusk, infrastruktur och att flytta företagskontrollerna bort från Transportstyrelsen som Thomas Morell (SD) menar saknar tillräcklig kompetens, är några ämnen som han kommer att ta upp idag under en debatt i kammaren. Sverigedemokraterna avstår från ställningstagande när det gäller anslagsfördelningen inom utgiftsområde 22. Den handlar om kommunikationer, förklarar Morell i ett pressmeddelande.
DEBATTARTIKEL

Åkaren i Sverige om ”Octet-strulet”:

”Polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning”

Polisens möjligheter att kontrollera kör- och vilotider är under hösten kraftigt reducerad, och allt grundar sig på polisledningens ointresse för övervakningen av den yrkesmässiga trafiken. För att prata klarspråk – polisledningen har inte det minsta intresse av trafikövervakning och då i synnerhet den yrkesmässiga trafiken. Utarmningen av trafikpolisen är det tydligaste beviset på att trafikfrågorna är nedprioriterade.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

DEBATTARTIKEL

Slutreplik av Thomas Morell:

Alla är välkomna i kampen mot de kriminella – även Pia Nilsson

Pia Nilsson lägger mer tid och intresse kring vilka sverigedemokraterna skall samarbeta med efter valet. För att stilla nyfikenheten en smula, kan jag meddela att alla som ställer upp på arbetet att begränsa de kriminellas framfart i vårt samhälle är välkomna i den kampen, även Pia Nilsson.