Beställaransvar

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar

Regeringsförslag:

Nu ska beställaransvaret skärpas

Det ska ställas högre krav på den som beställer transporter, därför ska transportköparen ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Detta föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
Regeringen föreslår också att tiden för att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, ska förlängas från 24 timmar till 36 timmar.
Båda förslagen är en del av regeringens arbete med att skapa ordning och reda på Sveriges vägar och att skapa schyssta villkor på transportmarknaden.

Varför denna ovilja mot skärpt beställaransvar?

Antalet ekipage som kör olaga cabotage och som ertappas på de svenska vägarna, är inte speciellt många. De poliser som har kompetens att avslöja den här sortens verksamhet är inte heller många till antalet. Dessutom "störs" deras arbete inte endast av fortbildningar och möten, påkallade av arbetsgivaren, Polismyndigheten. Ett annat störningsmoment är den kapitalt usla ledningen av myndigheten, som så klart väcker oro bland de anställda och ett faktum som även, rimligtvis, borde föranleda minskad arbetslust.

Finns egentligen viljan att stävja buset?

Vi på redaktionen har som bekant lagt ner stora resurser på att bevaka sådant som sker i branschen och som kan läggas i kategorin ?illojal konkurrens?. Varje gång jag reser hem efter att ha gjort ett sådant reportage, funderar jag på varför det är som det är.
Det är så klart lätt att finna ekonomiska anledningar till varför man ofta möter chaufförer från låglöneländer i dessa sammanhang. Och att de sitter bakom ratten för att någon annan vill tjäna pengar är naturligtvis säkert en av anledningarna till oredan i branschen.
Men är det hela sanningen?

Fotograf: Göran Rosengren

Därför blev det ingen prövning av beställaransvaret

Åklagaren: ”Vi hade behövt höra folk från andra länder”

Fredrik Andersson, polisinspektör i Västerås, var den som handlade det nu nerlagda ärendet mot DSV åt kammaråklagare Jenny Alriksson. Och han känner att det är svårt att få gehör hos åklagare för den här typen av ärenden.
Är det för låg status på trafikärenden? Eller är straffsatserna för låga? Oavsett vilket, menade kammaråklagare Jenny Alriksson att det inte skulle begäras hjälp med förhör av de personer som befann sig i utomlands och därmed föll hela ärendet, inklusive beställaransvaret.