Beställaransvar

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar

Åklagare i yttrande om beställaransvar:

”DHL Freight Sweden AB:s yrkande bestrids”

I Helsingborgs tingsrätt dömdes DHL för brott mot beställaransvaret. DHL överklagade till hovrätten. Åklagaren från tingsrätten har nu yttrat sig till hovrätten och instämmer fullt ut i tingsrättens bedömning. DHL ges nu möjlighet att yttra sig och under våren kan sedan målet avgöras utan huvudförhandling.

Morell (SD) i interpellation: Beställaransvaret för svagt

”Av 238 rapporterade otillåtna cabotage under 2019 har endast två dömts i Tingsrätten. Det motsvarar 0,8 procent”, säger Thomas Morell (SD). Tomas Eneroth (S): ”Med tanke på att det är den här regeringen och jag som statsråd som har lagt fram och genomdrivit att vi nu har ett skarpare beställaransvar och en utredning om effektivare kontroller på väg, och utökade kontroller av yrkestrafiken och sanktionsavgifter kan jag säga: Kan vi fortsätta i den riktningen kommer säkert också Thomas Morell att bli nöjd.”
Daf

DHL fälls för brott mot beställaransvaret

Tingsrätten om DHL:s roll: ” De har naturligtvis varit väl medvetna om transportörens handlande i nu aktuellt avseende eftersom det är DHL som – i enlighet med sina rutiner att arrangera transporter på ett så effektivt och miljövänligt sätt som möjligt – bestämt upplägget.”
Daf

DHL Freight Sweden AB:

”Transportstyrelsens tolkning är felaktig och vi måste lasta våra trailers effektivt”

Måndagen den 12 oktober stod DHL Freight Sweden AB inför rätta i Helsingborgs Tingsrätt. Brottsrubriceringen: Otillåtet cabotage och brott mot beställaransvaret. DHL motsätter sig en eventuell företagsbot. ”Transportstyrelsens tolkning är felaktig. DHL är stort och vi måste lasta våra trailers effektivt och möta våra kunders krav”, sade Robert Zander, vd för DHL Freight Sweden i förhör.

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.
Hultsteins

Inte ett enda domstolsärende efter ”skärpt beställaransvar”

Det så kallade beställaransvaret skärptes i juli 2018. Tanken med skärpningen var att ställa högre krav på den som beställer transporter, att denne skulle ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Drygt 1,5 år senare syns inte ett spår av det som skulle hjälpa till att ”skapa ordning och reda” på landets vägar. Detta menar sverigedemokraten Thomas Morell är ”anmärkningsvärt”.
Daf

Thomas Morell till infrastrukturministern om beställaransvaret:

”Svara på kärnfrågan, Tomas Eneroth”

Skärpningen av beställaransvaret 2018 är uddlös, skriver Thomas Morell (SD) i sin senaste interpellation. Åklagare lägger ner vad han ser som skolexempel på brott mot beställaransvaret. Han anser också att infrastrukturminster Tomas Eneroth undviker att svara på kärnfrågan. Och trots att förändringarna i sin nuvarande form inte fungerar, tar infrastrukturministern varje medialt tillfälle i akt att berätta att han drivit fram skärpningen.
Hultsteins

Otillåtet cabotage ledde till anmälan för brott mot beställaransvaret – igen

Runt midnatt natten mot den 10 september, mötte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett ekipage som de ville kontrollera. De tog det med sig till Malmköping. Det slutar med ett otillåtet cabotage och en anmälan om brott mot beställaransvaret. Kombidirektivet fortsätter att missbrukas, säger bilinspektören.
VBG onspot

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:

DSV utreds för brott mot beställaransvaret

I höstas stoppas ett DSV-ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Det börjar med ett otillåtet cabotage, men det stannar inte där. Polisen upprättar även en rapport om brott mot beställaransvaret riktat mot DSV och nu har en åklagarledd förundersökning inletts.
Hultsteins