Beställaransvar

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar

Promemoria

Otillåten cabotagetransport och beställaransvar

I promemorian lämnas förslag till en ändring i förordningen (1998:786) om internationella vägtransporter inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) som innebär att det preciseras vad som avses med en cabotagetransport.

Hovrätten friar DHL från brott mot beställaransvaret

Den 20 oktober fällde Helsingborgs tingsrätt DHL Freight för brott mot beställaransvaret. ”DHL har naturligtvis varit medvetna om transportörens handlande”, sade tingsrätten. Ärendet överklagade till hovrätten som nu friar DHL då det saknas tydliga tillämpningsföreskrifter i Sverige, något som aktualiserades när DSV Road också av hovrätten friades för brott mot beställaransvaret. Sveriges skärpta beställaransvar håller inte juridiskt – det har nu bevisats två gånger och några andra ärenden finns inte.

Debattartikel

”Tomma tunnor skramlar mest”

Infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) inledningstal på Elmiaeventet Vägtransportfokus, har skapat reaktioner. En som har reagerat starkt på att ministern i sitt tal framhåller att regeringen framgångsrikt bekämpat den olagliga trafiken på våra vägar, är Thomas Morell (SD), som säger att den beskrivningen är felaktig.

Efter DSV:s friande dom:

Transportstyrelsen justerar sin vägledning om cabotagetransporter

Hovrättens dom som friar DSV från brott mot beställaransvaret har ”rört om i grytan”. Förändringar kommer att behöva göras om domen, vilket i nuläget ter sig troligt, vinner laga kraft. Transportstyrelsen har analyserat domen.

Åklagare i yttrande om beställaransvar:

”DHL Freight Sweden AB:s yrkande bestrids”

I Helsingborgs tingsrätt dömdes DHL för brott mot beställaransvaret. DHL överklagade till hovrätten. Åklagaren från tingsrätten har nu yttrat sig till hovrätten och instämmer fullt ut i tingsrättens bedömning. DHL ges nu möjlighet att yttra sig och under våren kan sedan målet avgöras utan huvudförhandling.

Morell (SD) i interpellation: Beställaransvaret för svagt

”Av 238 rapporterade otillåtna cabotage under 2019 har endast två dömts i Tingsrätten. Det motsvarar 0,8 procent”, säger Thomas Morell (SD). Tomas Eneroth (S): ”Med tanke på att det är den här regeringen och jag som statsråd som har lagt fram och genomdrivit att vi nu har ett skarpare beställaransvar och en utredning om effektivare kontroller på väg, och utökade kontroller av yrkestrafiken och sanktionsavgifter kan jag säga: Kan vi fortsätta i den riktningen kommer säkert också Thomas Morell att bli nöjd.”

DHL fälls för brott mot beställaransvaret

Tingsrätten om DHL:s roll: ” De har naturligtvis varit väl medvetna om transportörens handlande i nu aktuellt avseende eftersom det är DHL som – i enlighet med sina rutiner att arrangera transporter på ett så effektivt och miljövänligt sätt som möjligt – bestämt upplägget.”

DHL Freight Sweden AB:

”Transportstyrelsens tolkning är felaktig och vi måste lasta våra trailers effektivt”

Måndagen den 12 oktober stod DHL Freight Sweden AB inför rätta i Helsingborgs Tingsrätt. Brottsrubriceringen: Otillåtet cabotage och brott mot beställaransvaret. DHL motsätter sig en eventuell företagsbot. ”Transportstyrelsens tolkning är felaktig. DHL är stort och vi måste lasta våra trailers effektivt och möta våra kunders krav”, sade Robert Zander, vd för DHL Freight Sweden i förhör.

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.

Inte ett enda domstolsärende efter ”skärpt beställaransvar”

Det så kallade beställaransvaret skärptes i juli 2018. Tanken med skärpningen var att ställa högre krav på den som beställer transporter, att denne skulle ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Drygt 1,5 år senare syns inte ett spår av det som skulle hjälpa till att ”skapa ordning och reda” på landets vägar. Detta menar sverigedemokraten Thomas Morell är ”anmärkningsvärt”.