Beställaransvar

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.

Inte ett enda domstolsärende efter ”skärpt beställaransvar”

Det så kallade beställaransvaret skärptes i juli 2018. Tanken med skärpningen var att ställa högre krav på den som beställer transporter, att denne skulle ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Drygt 1,5 år senare syns inte ett spår av det som skulle hjälpa till att ”skapa ordning och reda” på landets vägar. Detta menar sverigedemokraten Thomas Morell är ”anmärkningsvärt”.
Gelins KGK

Thomas Morell till infrastrukturministern om beställaransvaret:

”Svara på kärnfrågan, Tomas Eneroth”

Skärpningen av beställaransvaret 2018 är uddlös, skriver Thomas Morell (SD) i sin senaste interpellation. Åklagare lägger ner vad han ser som skolexempel på brott mot beställaransvaret. Han anser också att infrastrukturminster Tomas Eneroth undviker att svara på kärnfrågan. Och trots att förändringarna i sin nuvarande form inte fungerar, tar infrastrukturministern varje medialt tillfälle i akt att berätta att han drivit fram skärpningen.
Hultsteins

Otillåtet cabotage ledde till anmälan för brott mot beställaransvaret – igen

Runt midnatt natten mot den 10 september, mötte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett ekipage som de ville kontrollera. De tog det med sig till Malmköping. Det slutar med ett otillåtet cabotage och en anmälan om brott mot beställaransvaret. Kombidirektivet fortsätter att missbrukas, säger bilinspektören.
Gelins KGK

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
VBG onspot

DSV utreds för brott mot beställaransvaret

I höstas stoppas ett DSV-ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Det börjar med ett otillåtet cabotage, men det stannar inte där. Polisen upprättar även en rapport om brott mot beställaransvaret riktat mot DSV och nu har en åklagarledd förundersökning inletts.
VBG onspot

Skärpt beställaransvar kan prövas i skarpt läge

Nu är möjligheten påtaglig att det nya, skärpta beställaransvaret, kan komma att användas i skarpt läge i ett fall med en polsk lättlastare som stoppats i Västerås.
Hultsteins

Beställaransvaret ska omfatta även cabotage

Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Besluten är ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden. Detta enligt ett pressmedelande från Näringsdepartementet idag.

VBG onspot
DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Gelins KGK

Skärpt beställaransvar – ett slag i luften

Ett skärpt beställaransvar kan bli verklighet redan till sommaren, den 1 juli närmare bestämt. Är det nu vi ska jubla? Eller gråta?
Propositionen är i min värld en besvikelse och de "tuffare tagen" är ett sällan skådat slag i luften. Det blir tydligt när man läst mer än rubriken i pressmeddelandet från regeringen.

Hultsteins