Beställaransvar

Listar alla artiklar taggade med: Beställaransvar

DHL Freight Sweden AB:

”Transportstyrelsens tolkning är felaktig och vi måste lasta våra trailers effektivt”

Måndagen den 12 oktober stod DHL Freight Sweden AB inför rätta i Helsingborgs Tingsrätt. Brottsrubriceringen: Otillåtet cabotage och brott mot beställaransvaret. DHL motsätter sig en eventuell företagsbot. ”Transportstyrelsens tolkning är felaktig. DHL är stort och vi måste lasta våra trailers effektivt och möta våra kunders krav”, sade Robert Zander, vd för DHL Freight Sweden i förhör.
VBG onspot

Proffs frågade förare:

Borde fler hållas ansvariga när lätta lastbilar överlastas?

Vi gav oss ut för att intervjua svenska förare, i svenska lätta lastbilar i nationell trafik för att höra deras åsikt om överlast och vem som har, eller borde ha, ansvaret när det blir fel. Det var svårare än väntat att hitta chaufförer som ville bli intervjuade och vid ett tillfälle blev stämningen dålig.
Prenumeration 2020-09

Inte ett enda domstolsärende efter ”skärpt beställaransvar”

Det så kallade beställaransvaret skärptes i juli 2018. Tanken med skärpningen var att ställa högre krav på den som beställer transporter, att denne skulle ansvara för att kontrollera att transporten är laglig. Drygt 1,5 år senare syns inte ett spår av det som skulle hjälpa till att ”skapa ordning och reda” på landets vägar. Detta menar sverigedemokraten Thomas Morell är ”anmärkningsvärt”.
HBA Fordonsteknik AB

Thomas Morell till infrastrukturministern om beställaransvaret:

”Svara på kärnfrågan, Tomas Eneroth”

Skärpningen av beställaransvaret 2018 är uddlös, skriver Thomas Morell (SD) i sin senaste interpellation. Åklagare lägger ner vad han ser som skolexempel på brott mot beställaransvaret. Han anser också att infrastrukturminster Tomas Eneroth undviker att svara på kärnfrågan. Och trots att förändringarna i sin nuvarande form inte fungerar, tar infrastrukturministern varje medialt tillfälle i akt att berätta att han drivit fram skärpningen.

Otillåtet cabotage ledde till anmälan för brott mot beställaransvaret – igen

Runt midnatt natten mot den 10 september, mötte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett ekipage som de ville kontrollera. De tog det med sig till Malmköping. Det slutar med ett otillåtet cabotage och en anmälan om brott mot beställaransvaret. Kombidirektivet fortsätter att missbrukas, säger bilinspektören.
VBG onspot

”Trots klampning och beställaransvar så gick det åt helvete – för mig”

Gunnar drev ett familjeåkeri i tredje generation. Nyligen försattes företaget i konkurs. Han är tacksam för att hans pappa slapp att uppleva konkursen men blir förbannad på politiker som tillåter den olagliga trafiken att rulla vidare. De 100 miljonerna som regeringen avsatt för kampen mot det otillåtna cabotaget, kallar Gunnar för ”reklampengar”. Läs hans insändare:
Daf

DSV utreds för brott mot beställaransvaret

I höstas stoppas ett DSV-ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Det börjar med ett otillåtet cabotage, men det stannar inte där. Polisen upprättar även en rapport om brott mot beställaransvaret riktat mot DSV och nu har en åklagarledd förundersökning inletts.
Hultsteins

Skärpt beställaransvar kan prövas i skarpt läge

Nu är möjligheten påtaglig att det nya, skärpta beställaransvaret, kan komma att användas i skarpt läge i ett fall med en polsk lättlastare som stoppats i Västerås.
Nokian

Beställaransvaret ska omfatta även cabotage

Regeringen har beslutat om skärpta regler för beställare av internationella gods- och busstransporter och så kallade cabotagetransporter. Besluten är ett led i arbetet med att skapa ordning och reda inom transportmarknaden. Detta enligt ett pressmedelande från Näringsdepartementet idag.

DEBATTARTIKEL

Regeringen 700 miljarder på järnväg, väg och sjöfart

(S): ”Det är slut med tider av underinvesteringar”

Igår, onsdagen den 23 maj, röstade riksdagen om beställaransvar vid köp av transporter. För oss socialdemokrater är ett skärpt beställaransvar ett viktigt steg i arbetet för ordning och reda på vägarna.

Hultsteins