Klampen har ett signalvärde, menar bilinspektören.

Otillåtet cabotage ledde till anmälan för brott mot beställaransvaret – igen

Runt midnatt natten mot den 10 september, mötte yrkestrafikgruppen i Eskilstuna ett ekipage som de ville kontrollera. De tog det med sig till Malmköping. Det slutar med ett otillåtet cabotage och en anmälan om brott mot beställaransvaret. Kombidirektivet fortsätter att missbrukas, säger bilinspektören.

Ekipaget kom från Södertälje och var på väg till kombiterminalen i Katrineholm. Vid närmare kontroll visade det sig att en annan förare tidigare under dagen kört fordonet tur och retur till Jönköping.
– Sträckan fågelvägen mellan Jönköping och Katrineholm överskrider 150 kilometer och då faller kombidirektivet, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.

Zetterberg anser att kombidirektivet konstant missbrukas och inte bara av den aktuella speditören som vid ett flertal tillfällen hamnat i denna situationen och nu har ett antal anmälningar om beställaransvaret emot sig som ska utredas vidare.

Åter pekar Patrick Zetterberg på att den aktuella speditörens trailers i dessa fall oftast dras av inhyrda åkerier.
– Dock inte alltid. Denna gången var det en av deras egna lettiska dragare, säger han.

På morgonen den 10 september betalade speditören sanktionsavgiften. Under natten stod ekipaget klampat.
– Klampen har ett signalvärde, säger bilinspektör Patrick Zetterberg som nu ska rapportera speditören för brott mot beställaransvaret – igen.

Nokian

Zetterberg tycker att missbruket av kombidirektivet är beklämmande.
– Direktivet har tillkommit för miljöns skull för att vi ska få färre vägtransporter, säger han. Men formuleringen ”närmast lämpliga” har istället blivit vad som är mest lämpligt för speditörerna.

Just denna speditör har ett avtal med kombiterminalen i Katrineholm
– Det betyder inte att man kan åka land och rike runt med en kombitransport bara för att man har ett avtal med en specifik kombiterminal, säger Zetterberg vidare. De har ju en terminal även i Nässjö och dit borde detta ekipaget ha körts.

När överträdelser mot kombidirektivet sker, inte någon enstaka gång utan istället ofta, kanske frågan bör ställas om transportmodellen är den rätta för just dessa uppdrag?
– Ja, den frågan är berättigad, säger Zetterberg. Men om de måste köra dessa sträckor går det alldeles utmärkt att göra det lagligt om man använder svenska fordon.

Speditören har kontor i Sverige och ett antal svenskregistrerade dragbilar som Patrick Zetterberg menar borde kunna användas till de transporter som inte uppfyller kombidirektivets avståndskrav.

Påtryckningar från EU har lett till att Transportstyrelsen fått luckra upp avståndskraven för kombitrafik på järnväg.
– Det betyder att idag kan de köra från Laxå till Katrineholm och passera Hallsbergs kombiterminal, säger han vidare. Det kunde de inte tidigare.

Patrick Zetterberg ser allt sammantaget som ett direkt och konstant missbruk av kombidirektivet, men det finns inga ärenden som har gått hela vägen i rättssystemet, än mindre blivit prejudikat. Efter regeringens skärpning av beställaransvaret till att omfatta alla led i en transport, ser vi nu hur allt fler speditörer rapporteras för brott mot detsamma.

Vissa speditörer förekommer mer frekvent än andra. Vad hoppas ni på?
– Att det ska bli en reaktion från speditörerna och att vi får ett fall som går genom hela rättsprocessen så att vi får praxis eller ännu hellre ett prejudikat i Hovrätten, säger han.

Proffs_jul_19_480

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-16 16:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvar Bilinspektör Cabotage Kombiterminal Kombitrafik speditör Trafikpolisen