Batteridrift

Listar alla artiklar taggade med: Batteridrift

Batterier och vätgas i fokus när Elektrifieringskommissionen samlades

Torsdagen den 19 augusti samlades Elektrifieringskommissionen till sitt fjärde digitala möte. På dagordningen stod bland annat omvärldsspaningar om utvecklingen på vätgasområdet och inom batteriutveckling samt diskussioner om vätgasens roll för elektrifieringen av transportsektorn.

Eldriven Volvo lastar 40 ton

Sedan en tid tillbaka kör en av Norges största livsmedelsgrossister, Asko A/S, via sitt dotterbolag Asko Transport, ut sina varor till butiker med en helt eldriven tung trailerdragare som lastar 40 ton, har en batterikapacitet på 500 kilowattimmar och som ger en motoreffekt på 680 hästkrafter och är enligt åkeriet först i sitt slag med att kunna fulladdas på en lunchrast.

Storbritanniens regering väljer Leyland Trucks för prövning av ellastbilar

Leyland Trucks kommer att delta i ett projekt som är utformat för att underlätta övergången till batteri- och eldrivna fordon för operatörer i Storbritannien. Totalt kommer 20 DAF LF 19-ton lastbilar, tillsammans med den nödvändiga laddningsinfrastrukturen, att utrustas med dataloggningsutrustning och användas för att stödja den brittiska regeringens avdelning för transport (DfT) ansträngningar för att uppmuntra användningen av batteridrivna elektriska fordon i kommersiell transport.

Scanias delårsrapport visar fortsatt återhämtning

Återhämtningen har fortsatt under årets andra kvartal och såväl orderingång som leveranser steg kraftigt i jämförelse med föregående år. Dessutom har Scanias ägare Traton Group tillsammans med Daimler Truck och Volvo Group undertecknat ett samarbetsavtal med planen att installera och driva ett publikt laddnätverk med hög kapacitet för batteridrivna, tunga fordon.

Scania först ut med livscykelanalys av batteridrivna fordon

Som första aktör inom den tunga fordonsindustrin publicerar Scania en livscykelanalys (LCA) av distributionsfordon. Slutsatsen av analysen är att miljöpåverkan från batteridrivna fordon är markant lägre än den från ett fordon med en förbränningsmotor.

Batteridrivna tunga transporter kan bli verklighet

Energikontor Norr har sedan oktober 2019 lett förstudien ”Hållbara tunga transporter i Arktis”, en satsning tillsammans med Kaunis Iron, Volvo Lastvagnar, Wist Last & Buss och Vattenfall. I projektet har man tittat närmare på fossilfria alternativ för långa och tunga transporter.