Nu har Renault Trucks startat serieproduktionen av den tunga ellastbilen. Foto: Ford Trucks. Nu har Renault Trucks startat serieproduktionen av den tunga ellastbilen. Foto: Ford Trucks.

Renaults ellastbil i serieproduktion

Renault Trucks har tillkännagett att serietillverkning deras ellastbil precis har startat på deras fabrik i Bourg-en-Bresse.

Fabriken i Bourg-en-Bresse i Frankrike har monterat Renault-lastbilar i 60 år och kommer nu att tillverka Renault Trucks E-Tech T och C. Dessa fordon är designade för regional distribution och stadsbyggande. Detta är det senaste tillskottet till Renaults utbud av helt eldrivna fordon från 650 kg (e-lastcyklar) till 44 tons ellastbilar.

För att kunna producera dessa 44-tons elektriska lastbilar har Renault Trucks investerat i omvandling och anpassning av sina industrianläggningar och i utbildning av sina anställda.

Renault Trucks E-Tech T och C monteras på samma linje som deras dieselmotsvarigheter och flyttas sedan till ett dedikerat område på 5 200 m2 som kallas Renault Trucks E-Tech Factory där kvalificerade anställda och tekniker utför det specifika tekniska arbetet med elektrifiering som innefattar bland annat monteringen av den elektriska drivenheten (EDU) och installationen av växellådan samt batterierna. Därefter återförs fordonen till produktionslinjen för prestanda- och kvalitetstester.

Med en totalvikt på upp till 44 ton finns Renault Trucks E-Tech T och C i dragbilsversionerna 4×2 och 6×2 traktorversioner med långa hytter och en hjulbas på 3,9 meter. Lastbilsmodellen finns i 4×2, 6×2 och 8×4 tridemversioner med korta eller långa hytter och ett urval av elva hjulbaser från 3,9 – 6,7 meter. Renault Trucks E-Tech T och C kan förses med två eller tre elmotorer för en total effekt på upp till 490 kW (660 hk). Modellerna kan även förses med fyra till sex litiumjonbatterier med en kapacitet på mellan 390 och 540 kWh. Batterierna kan laddas med växelström (AC) upp till 43 kW eller med likström (DC) upp till 250 kW.

Räckvidden för fordonen annonseras vara upp till 30 mil på full laddning och upp till 50 mil med en snabb mellanladdning (250 kW) som varar en timme för ett fordon utrustat med 6 batteripaket.

Battericellerna och modulerna levereras av Samsung SDI och monteras i Gent, Belgien, i en anläggning som ägs av Volvokoncerneni vilken Renault Trucks ingår.

Om artikeln

Publicerad: 2023-11-30 13:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteridrift CO2 Elektrifiering Ellastbil Klimatomställning Renault Trucks Renault Trucks E-Tech Samsung Volvo Group