Rätt batteriteknik för att hålla bussarna igång

Det är inte bara hur vi transporterar gods som förändras utan även hur vi transporterar oss själva på. Här har bussar en viktig roll att spela och då inte bara i den lokala kollektivtrafiken. Under de senaste tio åren har allt fler elektroniska apparater samt säkerhets- och bränslesparsystem börjat användas i moderna bussar.

I kombination med kortare rutter och tätare tidtabeller används batteriet 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Detta kräver ny teknik för energiförsörjning eftersom vanliga batterier inte längre klarar av kraven som ställs på dem.

Att säkerställa tillförlitligheten hos sina bussflottor och upprätthålla låga driftskostnader har blivit nyckelfaktorer för kollektivtrafikföretag, oavsett om det gäller stads-, innerstads- eller långdistanslinjer. De senaste bussmodellerna innehåller teknik som kräver ett större beroende av batterier för att leverera ökade elektriska belastningar som kan driva komponenter och tillbehör som Wi-Fi, kameror, betalningssystem och luftkonditionering.

Dessutom måste biljettmaskiner och infotainmentsystem uppdateras varje natt. De här nya elektriska systemen kräver mycket mer energi än vad traditionella batterier kan tillhandahålla. Detta eftersom de inte är konstruerade för djupcykling – en förmåga som endast Varta Promotive AGM-teknik kan erbjuda.

AGM står för ”Absorbent Glass Mat”. Glasfibermattansuger upp syran i batteriet som en tvättsvamp, vilket ger högsta möjliga cykliska stabilitet och extrem vibrationsbeständighet. Eftersom det inte finns någon syraskiktning minskas den totala kapacitetsförlusten till ett minimum. Det resulterar i en mycket längre livslängd jämfört med konventionella batterier.

En unik egenskap hos Varta AGM-batterier är den patenterade PowerFrame®-konstruktionen. Varta ProMotive AGM är det första batteriet som använder detta specialgaller på både den positiva och negativa plattan för optimal prestanda och utmärkta startegenskaper även vid låga laddningsnivåer.

Tack vare den speciella utformningen av Varta ProMotive AGM kan upp till 80 procent av den specificerade kapaciteten utnyttjas utan att cykellivslängden försämras nämnvärt, vilket är ett krav för välutrustade bussar. Som jämförelse kan nämnas att det rekommenderade urladdningsdjupet (DOD) för ett vanligt startbatteri är 20 procent.

Cykellivslängden är en viktig prestandaindikator i energikrävande tillämpningar. Den definierar hur många gånger ett batteri kan laddas ur och återladdas innan det når slutet av sin livslängd. Varta ProMotive AGM-batteriet klarar sex gånger fler cykler jämfört med konventionella batterier. Med sin cykelstabilitet och möjligheter till djup urladdning är AGM den perfekta tekniken för bussar som måste försörja många elektriska förbrukare dygnet runt.

Kollektivtrafikföretag planerar sina rutter mer effektivt idag och för att ge kunderna så mycket rörlighet som möjligt ökar antalet hållplatser. Punktlighet är en annan viktig faktor; även korta förseningar kan leda till missnöje hos kunderna, straffavgifter och därmed kräva stora insatser för bussflottor.

Kortare körtider sparar bränsle, utsläpp och buller, men för batteriet innebär detta också mycket kortare laddningstider. Dessutom måste tillgänglighetsfunktioner som ”knäböjningsmekanismer” – luft- eller hydraulsystem som gör det möjligt att sänka fordonskroppen, drivas för att hjälpa rullstolsanvändare, passagerare med barnvagnar och personer med nedsatt rörlighet att stiga ombord. Detta kan leda till en negativ laddningsbalans med konventionella batterier och därmed till batterihaverier.

Originaltillverkare har under lång tid arbetat med utvecklingen av helelektriska tunga kommersiella fordon. Tillverkarnas och fordonsflottornas huvudfokus är att få ut så mycket körsträcka som möjligt av den elektriska drivkraften. Det innebär att Vrts AGM-teknik kommer att stå för energin som krävs för att driva för säkerhets- och komfortfunktioner.

Om artikeln

Publicerad: 2022-06-27 09:35
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteridrift Elbussar Ellastbil Fossilfritt Klimatomställning Laddinfrastruktur transporter Varta AGM