Prototypen av MAN elektriske lastbil. Från vänster står Hubert Aiwanger, Bayerns ekonomiminister, Alexander Vlaskamp, vd MAN Truck & Bus, dr. Markus Söder, premiärminister i Bayern och dr. Frederik Zohm, CTO MAN Truck & Bus. Prototypen av MAN elektriske lastbil. Från vänster står Hubert Aiwanger, Bayerns ekonomiminister, Alexander Vlaskamp, vd MAN Truck & Bus, dr. Markus Söder, premiärminister i Bayern och dr. Frederik Zohm, CTO MAN Truck & Bus.

MAN påskyndar sin tidsplan för utsläppsfria lastbilar

MAN Truck & Bus påskyndar nu övergången till utsläppsfria lastbilar. Produktionen av MAN:s tunga ellastbilar är planerad att påbörjas redan 2024 med omedelbar leverans av de första 200 lastbilarna. Det är nästan ett år tidigare än den ursprungliga tidsplanen.

Den 21 februari presenterades den första prototypen för allmänheten i Nürnberg. Utöver de nya utsläppsfria fordonen utvecklar MAN även omfattande eMobility-lösningar för att förbereda kunderna för användningen av elfordon.

De måste skynda på elektrifieringen av sina fordon ännu snabbare, säger Alexander Vlaskamp, vd för MAN Truck & Bus Group.
– Vi kommer dock bara att lyckas öka e-mobiliteten om vi stöttar våra kunder i denna transformation och övertygar dem om fördelarna. För detta ändamål skapar vi integrerade digitala lösningar och laddningserbjudanden, förklarar han.

Förutom att öka produktionen av elfordon, håller MAN på att intensifiera sin forskning om vätgasdrift. För detta presenterade Bayerns premiärminister Markus Söder och Bayerns ekonomiminister Hubert Aiwanger en finansieringsgaranti på 8,5 miljoner euro för projektet ”Bayerns flotta”. År 2024 måste MAN-lastbilar med vätebränsleceller bevisa sin hållbarhet hos fem kunder i Bayern.

”Framtiden börjar nu – Vi banar väg för nollutsläpp” är mottot det München-baserade MAN Truck & Bus tog emot representanter från politik, vetenskap och industri i Nürnberg, när de presenterade den kommande serietillverkade elektriska lastbilen och för att ge startsignalen för ett viktigt framtida vätgasprojekt.

De första 200 e-lastbilarna kommer att byggas i början av 2024 och kommer att rulla ut från produktionen i München. Dessutom utökas mervärdet för batterielektriska nyttofordon ökas med färdig installation av batteripaketen. MAN vill tydligt visa att de ökar takten i övergången till fossilfri drift och förbereder sig för gods- och persontransporternas utsläppsfria framtid.

Om artikeln

Publicerad: 2022-03-09 14:19
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteridrift E-lastbil Fossilfri MAN Truck & Bus Miljö transporter Vätgasdrift