Åklagare

Listar alla artiklar taggade med: Åklagare

Hovrätten dömer tidigare friad sovande bilist

Hovrätten dömer tidigare friad förare som somnat vid ratten på motorväg. Kvinnan körde in i ett mitträcke på en motorväg efter ett tio timmar långt nattpass. En olycka som kort efteråt orsakade skador på en lastbil. Enligt tingsrätten var det inte visat att hon varit trött när hon körde, men hovrätten fann det vara styrkt att kvinnan inte bara varit trött utan också somnat vid ratten.

Joakim Flensbys värsta dag

Efter dödsolyckan: ”Känns som att man försöker lägga locket på”

Den 13 mars år 2013, blir åkaren Joakim Flensbys i Trensum värsta dag. Han kör vid 21.30-tiden på riksväg 30 från Jönköping mot Växjö. Han har precis avlöst sonen som kör personbilen bakom Joakims ekipage. Det snöar och är mycket halt. Utanför Lammhult möter Joakim ett utländskt trailerekipage som viker sig framför honom.

Interpellation

”Allvarligt systemfel inom åklagarväsendet”

Inrikesminister Mikael Damberg (S) kallas till interpellation av Thomas Morell (SD), som vill veta vilka åtgärder statsrådet och regeringen avser att vidta för att säkerställa kompetensen hos Åklagarmyndigheten inom vägtrafikområdet och i synnerhet gällande den lagstiftning som rör yrkestrafik. Mikael Damberg svarar att han kommer att följa utvecklingen noga.

Manipulation kostade 320 000 i Danmark – men inget i Sverige

Under en poliskontroll av ett polskt trailerekipage uppstår misstankar om att dragbilens färdskrivare kan ha manipulerats, liksom avgasreningssystemet. Polisen misstänker även att det rör sig om en otillåten cabotagetransport. Värst av allt är att chauffören kan tänkas ha använt narkotiska preparat. Snabbtestet som görs på kontrollplatsen visar positivt. Tumult uppstår, vilket slutar med att chauffören beläggs med handfängsel.

Trafikpolis kritisk mot nya överlastregler – ”Ofärdigt”

Det nya regelverket för överlaster trädde ikraft den 1 januari 2021. Det sjösattes utan att vara helt klart i alla delar eftersom inga bötesbelopp är satta. Det, och annat kring regelverket, väcker tankar och funderingar hos trafikpolis Lars Österberg i Hudiksvall: ”Ska vi avstå från att beivra överträdelserna tills bötesbeloppen kommer? Hur länge ska vi vänta? Och vore det inte bra att differentiera boten baserat på hur farlig överlasten är?"

Thomas Morell (SD) i interpellation till Mikael Damberg (S):

Hur är det möjligt att brott inte leder till straff?

Vi har i flera artiklar uppmärksammat att lagens långa arm inte alltid når utanför Sveriges gränser. Den 14 december publicerade vi en artikel om ytterligare ett ärende som lades ner av åklagaren vilket föranledde Thomas Morell (SD) att i en interpellation till inrikesminister Mikael Damberg (S) ställa frågan: ”Vilka åtgärder avser statsrådet vidta för att säkerställa att lagstiftningen också når utländska aktörer?”

Likhet inför lagen – varför är det så svårt att uppnå?

Det finns en frustration både bland allmänheten och dem som ska upprätthålla rättvisan över att det upplevs en olikhet inför lagen beroende på vilket land förövaren kommer ifrån. Inte ens inom EU verkar det finnas likhet inför lagen. Varför är det så och varför tillåts det vara så?

Att tiga i rätten är en mänsklig rättighet

I brottmål är åklagarens bevisbörda – med rätta – alltid tuff. Det ska den vara i en väl fungerande rättsstat. Den som är misstänkt eller tilltalad för brott har ingen prestationsskyldighet. Det innebär att han eller hon kan förhålla sig helt passiv och iaktta vad åklagaren kan jobba fram i form av bevisning.

Fall med manipulerad färdskrivare drivs som dataintrång

Vice chefsåklagaren i Sundsvall utreder just nu ett ärende med brottsrubriceringen dataintrång efter att en manipulerad färdskrivare påkommits av yrkestrafikgruppen i Sundsvall.

Thomas Morell till infrastrukturministern om beställaransvaret:

”Svara på kärnfrågan, Tomas Eneroth”

Skärpningen av beställaransvaret 2018 är uddlös, skriver Thomas Morell (SD) i sin senaste interpellation. Åklagare lägger ner vad han ser som skolexempel på brott mot beställaransvaret. Han anser också att infrastrukturminster Tomas Eneroth undviker att svara på kärnfrågan. Och trots att förändringarna i sin nuvarande form inte fungerar, tar infrastrukturministern varje medialt tillfälle i akt att berätta att han drivit fram skärpningen.