Politik

Listar alla artiklar taggade med: Politik

DEBATTARTIKEL

Morell (SD) vill se tuffare tag mot fusket:

”Företag som nyttjar olagliga transporter sponsrar de kriminella”

Tillbringade 383 mil på vägarna i Norge och Sverige under semestern. Resultatet är nedslående då jag enbart såg tre polisbilar, två i Norge och en (1) i Sverige. Är det konstigt att det ser ut som det gör på våra vägar?
Så inleder Thomas Morell (SD) sin debattartikel som tar avstamp i en insändare debattartikel som vi publicerade den 26 juli, signerad Tobias Krans.
KRÖNIKA AV SVEN-ERIK ALHEM

”Politiker har mycket att lära av idrotten”

Det känns som om en förlorare inom idrotten oftast ger ett ärligare intryck än en politiker vars parti gjort mindre väl ifrån sig i ett allmänt val. I samband med det senaste EU-valet lärde vi oss när vi följde TV-valvakan att i princip alla som i intervjuer uttalade sig för något av de politiska partierna lät som om det berörda partiet gått starkt framåt trots att det långt ifrån alltid var fallet. Särskilt tuffa uppföljningsfrågor kom heller inte.

NLF rasar mot politiker som vill förhindra redan beslutad utbyggnad av E18

”Svårt att förstå logiken”

I takt med att godstrafiken på vägarna ökar, krävs ut- och ombyggnader av infrastrukturen. I Norge har man beslutat att E18 mellan Østfold och Akershus ska byggas om för att kunna svälja den förväntade trafikökningen. Men nu har projektet stött på patrull efter att Socialistiskt Venstreparti aktivt tar avstånd för utbyggnaden. Och det rör upp starka känslor inom Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
Fordonen på bilden har inget med artikelinnehållet att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Bilinspektör efterlyser politiskt engagemang:

”Svenska åkare blir färre ju längre fusket får hålla på”

Bilinspektör Roger Ogemar från Västerås har i omgångar skrivit brev till både ministrar och andra personer i politisk ställning. Han skriver i egenskap av privatperson, men tar avstamp i den verklighet som han och hans kollegor dagligen vistas i. En verklighet som Ogemar menar att få politiker vet något om. Han upplever också att intresset från politikernas sida vad gäller transportfusket, är minimalt.
DEBATTARTIKEL

Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet:

”74-tons lastbilar omöjliggör tåggods”

Miljön har varit ett starkt skäl för att tillåta 74 tons lastbilar på delar av det svenska vägnätet. Tunga lastbilar påstås dessutom sänka fraktkostnader och stärka näringslivets konkurrenskraft. Men att miljön skulle bli bättre av tyngre fordon, håller Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet inte med om. Inte heller tror man att fraktkostnaderna kan sjunka. ”Med återuppbyggd logistik och rättvisa konkurrensvillkor kostar järnvägsfrakt bara bråkdelen av frakt med lastbil”, skriver man i en debattartikel som du kan läsa i sin helhet här:
DEBATTARTIKEL

MRF: ”Sätt helljuset på skattehöjningarna!”

- Riksdagen fattar beslut som gör att man hoppas slippa debatt

Minns ni Bensinskatteupproret? Några bilentusiaster tröttnade på att skatten på drivmedel ständigt höjdes och satte igång att samla in namnunderskrifter. De hade tre krav på våra makthavare: sänk bensinskatten, ta bort momsen på bensinskatten samt att införa samma låga moms på bensin som för kollektivtrafik – alltså sex procent istället för 25 procent. Det blev en framgång. Över 1,8 miljoner skrev under och frågan lyftes i allt från tv-sända debatter till insändarsidor. Betänk också att detta var år 2007, före de sociala mediernas inträde.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD) svarar Transportstyrelsen:

”Ett hån mot de seriösa företagen i transportnäringen”

Alldeles uppenbart trampade jag på en öm tå då jag kritiserade Transportstyrelsen i deras myndighetsutövning. Det intressanta är också att åkerier hörde av sig och beskrev hur de blivit hanterade, vilket stärker mig än mer i min uppfattning. Som av en slump träffade jag också representanter från bussföretag tidigare idag och även de upplevde Transportstyrelsen som oerhört fyrkantig i sin myndighetsutövning.