Igår, onsdag, besökte Boriana Åberg, moderat riksdagsledamot som sitter i finansutskottet, Tempcons dotterbolag Abbekås Åkeri i Staffanstorp. Detta för att få en inblick i hur verkligheten ser ut för åkerierna med de skyhöga bränslepriserna vi har idag som en konsekvens av bland annat reduktionsplikten.
Med vid mötet var Christian Hallberg, koncernchef för Tempcon, Mikael Nilsson, vd för Abbekås Åkeri och samtidigt ordförande i Sveriges Åkeriföretag samt Liane Ask, regionchef Sveriges Åkeriföretag Syd.
Politik
Listar alla artiklar taggade med: Politik
DEBATTARTIKEL
Hur kan man vara ”glad” och ”positiv” när Sverige är sist på bollen – igen?
DEBATT
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
Proposition från Finansdepartementet
Förslaget: Sänkt energiskatt på bensin och diesel
De höga bränslekostnaderna har föranlett Finansdepartementet att lägga fram en proposition som föreslås träda i kraft den 1 maj 2022.
Vad händer med det svenska klimatmålet för transportsektorn om omvärlden underminerar svensk politik?
Vad händer med det svenska 2030-målet om andra länders efterfrågan av biodrivmedel ökar så att det blir brist på biodrivmedel. Anta att reduktionsplikten bara kan genomföras till 70 procent av vad som är beräknat från 2025. Vi visar hur det påverkar 2030-målet om 70 procent reduktion av CO2 utsläpp från transportsektorn. Välkomna att delta i webbinariet tisdagen den 14 december.
MÅNADENS LEDARE
”Det finns inget mer vi kan ta fram”, sa forskaren
Flera i vägtransportbranschen har länge, på olika sätt, uttryckt såväl sin uppgivenhet som sin frustration över att många delar av näringen inte mår bra. Vi har i redaktionella texter försökt att med alla medel belysa missförhållandena som råder. På senare tid har vi dessutom, i vår nya mediekanal ”En Riktig Chaufförspodd, tagit upp problematiken och försökt sätta fingret på orsaken till att det ser ut som det gör. Runt midsommar gör vi ytterligare ett försök.
KD: Beklagligt att regeringen skär ner på vägunderhållet
Riksdagen debatterade infrastrukturpropositionen under måndag eftermiddag. Kristdemokraternas Magnus Jacobsson lyfte det faktum att regeringen minskar på underhållet av landets vägar.
- Det är beklagligt, menar han.
- Det är beklagligt, menar han.
MÅNADENS LEDARE
Eneroth – när ska det bli ”ordning och reda”, egentligen?
Är det nu det är dags att sluta prata rappakalja och istället visa lite handlingskraft på riktigt? Hovrätten friade i början av maj DSV Road AB för brott mot beställaransvaret. Tingsrättens friande dom i oktober förra året gav vatten på kvarnen hos ministrar och andra som valt att sitta ner i båten och dunka varandra i ryggen. ”Nu har vi minsann skapat ordning och reda”. Jo, tjena!
Slöseri med resurser anser flera partier – S och MP avvaktar utredning
När Kustbevakningens farligt godsinspektörer kontrollerar lastbilsekipage i landets hamnar, är det inte sällan som de stöter på dåligt säkrad last. I det fall det finns farligt gods ombord får inspektörerna utfärda böter, men inte om lasten inte innehåller farligt gods.
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!
Är det rimligt att det är på det viset? Proffs har ställt frågan till samtliga riksdagspartier!
”Postnord-cabotage” blir riksdagsfråga – igen
Olagliga inrikestransporter med utländska ekipage har inte sällan varit på tapeten i riksdagssammanhang. Interpellationer och skriftliga frågor dyker upp med jämna mellanrum. Och nu är det dags igen. Detta efter att en Postnordtransport kontrollerats i Skåne där det anlitade åkeriet nu står misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage.
DEBATTARTIKEL
Morell om föreslagen YKB-förlängning: ”Musen som röt”
Musen som röt... I flera stora dagstidningar har kaxiga rubriker som ”Regeringen kör över EU” varit synliga de senaste dagarna. Syftet är naturligtvis för regeringen att framhäva sig som drivande i frågan om förlängning av yrkesförarkompetensbevis (YKB). Rubriken är dock direkt felaktig. En mer korrekt rubrik är ”Oppositionen tvingade regeringen att agera i frågan om YKB”. Sanningen är att det var riksdagens samlade opposition som tvingade regeringen att agera och förlänga de yrkeskompetensbevis som annars riskerade löpa ut.