Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO

Miljonstöd ska hjälpa personer med synfältsbortfall att få behålla körkortet

Synskadades Riksförbund i Kalmar Län får stöd med 2,9 miljoner kronor av Arvsfonden för projektet Chans till dispens – Nya metoder för träning och tester för körkort vid synfältsbortfall.
Trots att trafikpolisen inte på långa vägar är färdigutbildade på det nya analysverktyget, Tachospeed, ska man som yrkesförare kanske ändå inte känna sig allt för säker på att komma undan med körtidsfusk. Fordon och personer på bilden har nget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Körtidsfusk avslöjat med polisens nya verktyg Tachospeed

Polisens licens för analysverktyget Octet gick ut den siste augusti i år. Just nu pågår utbildning inom polisen på det nya verktyget, Tachospeed. Trots att endast ett fåtal poliser fått en så kallad ”instruktörsutbildning”, används Tachospeed i skarp drift. Detta fick en förare av ett estländskt trailerekipage erfara.
DEBATTARTIKEL

Hur är det möjligt att få tillstånd till uppenbar fuskverksamhet?

I en artikel från den 10 september på Tidningen Proffs hemsida, kan man läsa om ett häpnadsväckande fall. En tysk medborgare, som aldrig bott i Sverige, aldrig betalat en krona i skatter eller avgifter, aldrig haft en fast och etablerad verksamhet i landet, saknar F-skattsedel, likväl får ett tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik! Häpnadsväckande? Jodå, minst sagt - men det blir värre!
Dragbilen var i ett så dåligt skicka att den fick körförbud. Senare visade sig att färdskrivaren dessutom var manipulerad, vilket nu renderat i en företagsbot om 150 000 kronor. Arkivbild.

Bulgariskt åkeri får betala 150 000 för manipulerad färdskrivare

I slutet av november stoppas ett bulgariskt ekipage för kontroll i Helsingborg. Förutom körförbud på dragbilen, fattade bilinspektörerna även misstankar om att färdskrivaren kunde vara manipulerad. Idag kom domen. Åkeriet tvingas betala 150 000 kronor i företagsbot.

Sölvesborgsåkeri får betala 50 000 för manipulerat AdBlue-system

Den 6 september dömdes ett Sölvesborgsåkeri till företagsbot för att ha ertappats med manipulerat AdBlue-system. Åkeriet ska därmed betala 50 000 kronor till staten.
Nyheter, debatter, ”mingel”. I nästa nummer av Proffs kan du läsa massor om vad som hände på Elmia Lastbil. Foto: Kent Jonsson

Proffs WEBB-TV

Kolla in vad som hände på Elmia Lastbil!

I nästa nummer av Proffs skriver vi massor om det som hände på Elmia Lastbil. Nyheter, debatter, ”mingel”. Här bjuder vi på några tv-inslag som ett ”smakprov” på lite av det du kan läsa om i årets nionde utgåva av Proffs.
Nyheter, debatter, ”mingel”. I nästa nummer av Proffs kan du läsa massor om vad som hände på Elmia Lastbil. Foto: Kent Jonsson

Proffs WEBB-TV

Fullmatat Elmianummer på väg

I nästa nummer av Proffs skriver vi massor om det som hände på Elmia Lastbil. Nyheter, debatter, ”mingel”. Här bjuder vi på några tv-inslag som ett ”smakprov” på lite av det du kan läsa om i årets nionde utgåva av Proffs.
Enligt lag ska den som utför inrikes transporter i Sverige också betala moms här. Den tyska kvinnan har dock inte betalat ett öre i vare sig moms eller skatt. Hon har dessutom vare sig varit eller ansökt om att bli svensk medborgare enligt vad tidningen Proffs erfar. Foto: Göran Rosengren

Skrev nyttjanderättsavtal med sig själv

Tysk med svenskt trafiktillstånd existerar inte i Skatteverkets register

En tysk privatperson som aldrig har varit folkbokförd i Sverige, har av Transportstyrelsen fått godkänt ett svenskt trafiktillstånd för sju fordon. Hemma i Tyskland driver hon ett åkeri och genom att skriva ett nyttjanderättsavtal med sig själv, har hon registrerat sex tyska fordon på det svenska tillståndet.
Gång på gång fastnar Samskips transporter i trafikpolisens kontroller. Många gånger har det slutat med misstankar om otillåtet cabotage. I tisdags var det dags igen. Foto: Roger Ogemar.

Samskip får betala 40 000 för otillåtet cabotage – igen

Om och om igen stoppas Samskips ekipage med problem oftast relaterade till kombidirektivet. Nu för tiden går det fort med betalningen, men bilinspektören ställer sig frågan om det inte börjar bli jobbigt med all omplanering som följer stoppen.

Dryga böter till turkiskt åkeri för olaglig transport

Ett turkiskt åkeriföretag blev vid rätten i Kolding den 3 september 2018, dömda att betala 150 000 danska kronor (drygt 220 000 svenska) för att ha utfört transporter utan giltigt tillstånd.
← Föregående 1 … 766 767 768 769 770 … 1 134 Nästa →
Senaste numret

26 SEPTEMBER 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Vasile offrar allt – när arbetsgivaren smiter undan ansvaret
  2. Från Shell till St1 – omfattande omställning slutförd
  3. SÅ påminner om nya vinterdäckskrav för tunga fordon
  4. Schneider Electric satsar på robust snabbladdning
  5. SÅ välkomnar historisk satsning på infrastruktur

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.