Läkemedel, mat och dryck är viktigast att få hem samma dag som lagd beställning visar en ny undersökning från Best Transport. Foto: Best Transport

Kraven på snabba leveranser ökar

Varannan person avskräcks av lång leveranstid visar en ny undersökning från Best Transport. Det viktigaste att kunna få hem samma dag som lagd beställning, är läkemedel samt mat och dryck. En majoritet av svenskarna skulle även vända sig till en fysisk butik om ett onlineköp innebär en leveranstid på mer än tio arbetsdagar. Och för många är tiden helt avgörande för att handla överhuvudtaget. Hälften av svenskarna har nämligen avstått från ett köp på grund av leveranstiden.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos under 2020 på uppdrag av Best Transport. Sammanlagt genomfördes 2 500 intervjuer via internet med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

Våra konsumtionsmönster förändras och idag är det vanligt att både vardagsinköp och nöjesshopping utförs från hemmet. Undersökningen från Best Transport visar att leveranstiden många gånger är avgörande för svenskarnas konsumtion.

Drygt hälften uppger att de någon gång avstått ett köp på grund av leveranstiden. För fyra av tio går gränsen vid tio arbetsdagars leveranstid. Om det skulle ta mer än 2-4 arbetsdagar, sänder sig 23 procent av svenskarna istället till en fysisk butik.

VBG onspot

Hur tålmodiga svenskarna är skiljer sig mellan länen. Undersökning visar att Kronoberg och Stockholm är de län där flest personer skulle avstå ett köp helt om leveranstiden vid en onlinebeställning överstiger tio arbetsdagar. I Kronoberg gäller det en majoritet av invånarna och i Stockholms län närmre hälften. På Gotland är acceptansen högre. Där hade endast 21 procent av invånarna avstått från köpet om leveranstiden överstigit tio arbetsdagar.

Vissa produkter behöver levereras extra snabbt. Enligt svenskarna är de viktigaste varorna att få hem samma dag som beställningen läggs, läkemedel samt mat och dryck. Minst viktiga varor att få hem samma dag, visar sig vara fritids- och hobbyartiklar och inredning och möbler.

Leveranserna sker mer på mottagarens än avsändarens villkor.
– Det är därför av större vikt än någonsin att samarbetet fungerar smidigt genom hela leveranskedjan, från e-handlare till leverantör. Något den som vill förbli relevant inom transport- och logistikbranschen måste ta hänsyn till och kunna garantera, säger Niklas Knight, VD, Best Transport.

Gelins KGK

De otåligaste länen
1. Kronobergs län
2. Stockholms län
3. Södermanlands län
4. Skåne län
5. Västra Götaland

Produkterna vi vill få hem snabbast
1. Läkemedel
2. Mat och dryck
3. Alkoholhaltiga drycker
4. Hälso- och skönhetsprodukter
5. Hemelektronik

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-27 09:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Best Transport E-handel Ipsos Onlineköp