Oväntad uppgång för transportbranschen Transportindikatorn för juni indikerar en fortsatt stabil konjunktur för transporter i Sverige och e-handeln indikerar positiv utveckling för transporter med lätta lastbilar.
Kombitrafik blev otillåtet cabotage Är det bara speditörernas fel när dokumenten har brister? Alla kan vi göra fel, vara oaktsamma, men om man huvudsakligen kör en viss typ av transport kan det tyckas att det borde infinna sig en viss rutin och med rutinen kunskap om vilka dokument som behövs och hur dessa ska fyllas i. Vi ser alltför ofta hur det brister och frågan är om det endast är speditörens ansvar.
Långa lastbilar och elvägar är inte miljövänligt ”Tågen ska konkurrera mot laglös lastbilstrafik” Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet skriver att opinionsdrevet för långa lastbilar och elvägar för att minska klimatutsläppen kommer att öka dem i stället genom att ytterligare försämra villkoren för järnvägen.
Skånemejerier ska minska risken för klimatpåverkan Idag har Skånemejerier skrivit på Transportinitiativet 2025. Det är ett frivilligt åtagande inom branschorganisationen DLF för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. Målet med Transportinitiativet är 100 procent fossilfria transporter 2025.
Perspektiv från lastbilshytten för B-körkortselever svårt att införa ”Allt fler elever väljer bort utbildningar som inte är obligatoriska” Elever som tar B-körkort på en körskola i Tyskland, får även erfarenhet av lastbilskörning. Syftet är att medvetandegöra eleverna om de olika trafiksituationerna och för att hjälpa dem förstå trafiken och körningen från lastbilshytten. Är detta något för Sverige att ta efter?
Svenskarna i EU:s transportutskott TRAN är EU-parlamentets utskott för transportfrågor och turism. Samma utskott som Jens Nilsson (S) och Peter Lundgren (SD) arbetat i under förra mandatperioden då vägtransportpaketet dominerade och vann mark. Efter valet har nya namn kommit till.
Krönika En falsk klimatdebatt? Birger Schlaug: ”Förlåt att jag stör. Men klimatdebatten är till stor del falsk. Om nu – vilket också jag anser – klimatfrågan är oerhört viktig och att vi måste göra något nu så borde vi väl också samtala om globaliseringen och den frihandel vars syfte är a) producera mer varor b) till billigare pris c) som ska transporteras kors och tvärs över haven, i luften och på vägarna.”
Ivecochef om rädsla för förarlösa lastbilar Skrämmer branschen bort nya chaufförer genom att beskriva förarlösa lastbilar på allmänna vägar som nära förestående? Ivecochefen Gerrit Marx kritiserar branschen för att göra just det.
(Ö)känt åkeri åter stoppat Otillåtet cabotage och makedonsk förare utan förartillstånd Åkeriet är känt både i och utanför Sverige och temat har varit detsamma under alla år – otillåtet cabotage och makedonska förare utan förartillstånd samt en del fordonstekniska brister. Förklaringarna åkeriet har kommit med, har lämnat mycket att önska och nu var det alltså dags igen.
Sverige första landet ut för DSV:s alkobommar På DSV:s nya cross-dockinganläggning i Jönköping har man nu vidtagit åtgärder för att förebygga rattfylla. De har installerat en så kallad alkobom som innebär att förare, för att passera, måste passera en automatiserad alkokontroll.