Skip to content
  • Korsordsvinnare
  • PRENUMERERA NU
  • Mina sidor
  • Kontakt
  • Annonsera
Tidningen Proffs - En RIKTIG Lastbilstidning
  • Hem
  • Krönika
  • Ledare
  • Debatt
  • Branschens hemsidor
  • Webb-TV
  • PODD
  • Sök
  • PREMIUM INFO
Ellastbilen som Sassa kör, en Volvo FH Electric, modellår 2024, rullar mellan Värö Bruk och Varbergs hamn med 38 ton pappersmassa i varje last.

Sassa kör pappersmassa helelektriskt – med DFDS modulekipage

Your Image Description
Södra har satsat på en ellastbil på vägen mot sitt klimatmål. Sasa Stetic sitter bakom ratten på Volvon som kör fem vändor med pappersmassa varje dag – från Värö Bruk till hamnen i Varberg.
Kristinehedsgymnasiets lärarlag. Foto: Motorbranschcollege

MBC-utmärkelser till Halmstad och Ystad

Motorbranschcollege har utsett 2024 års arbetslag samt årets MBC-skola. Utmärkelserna tilldelas Kristinehedsgymnasiet i Halmstad och Ystad Gymnasium.

Preems hållbarhetsredovisning: ”Viktiga milstolpar för omställningen”

Under 2024 minskade Preems fossila klimatutsläpp med nästan 700 000 ton i jämförelse med 2023. Det innebär att företaget sedan 2018 har minskat de fossila utsläppen med drygt tolv procent längs med hela värdekedjan.
Arkivbild. Foto: Lars Staffansson/Svenska Taxiförbundet/Cision

Avgörande EU-beslut: B-körkort gäller för fordon upp till 4,25 ton

De tre EU-institutionerna har nu enats om att förare som har haft B-körkort ska få köra fordon som är upp till 4,25 ton tunga istället för som idag 3,5 ton. Förutsättningen är att fordonen drivs med alternativa drivmedel. För taxibranschen är det här en viktig förändring. Det skriver Svenska Taxiförbundet i ett pressmeddelande.
Brings lastbilstvätt använder regnvatten. Foto: Bring Intermodal.

Här tvättas lastbilar med regnvatten

Bring Intermodal i Jönköping har invigt en lastbilstvätt som använder regnvatten. Anläggningen sparar över tusen liter vatten per tvätt jämfört med konventionella motsvarigheter.
Detta kan vara den tyngsta ellastbilen på allmän väg. Foto: Ryno Quantz

Stora Enso och LBC Frakt testar ellastbil på 94 ton – störst och tyngst

Your Image Description
Nu sätter Stora Enso och LBC Frakt i drift en helelektrisk lastbil på 94 ton i samarbete med Scania. Ellastbilen ingår i forskningsprojektet TREE som adresserar samhällsutmaningen att på ett effektivt sätt ställa om till elektrifierade tunga vägtransporter inom skogsnäringen.
Med de nya transportbilarna i sortimentet vill Iveco stärka företagets marknadsposition i Norden. På bild Kåre Neergard, Hedin Nordic Truck. Foto: Hedin Nordic Truck.

IVECO:s samarbete med Stellantis ökar konkurrenskraften

Your Image Description
Iveco:s samarbete med Stellantis ökar konkurrenskraften och försäljningsvolymen på de nordiska marknaderna. Hedin Nordic Truck ser stora tillväxtmöjligheter i det nya samarbetet som utökar sortimentet med två nya elektriska transportbilar och därmed öppnar dörrar till nya kundsegment.
Förhållanden som råder i Lappland nära polcirkeln i norra Finland bjuder inte sällan på temperaturer på -30 grader. Foto: DB Schenker.

Schenkers ellastbilar pallar hårda vinterförhållanden

Your Image Description
Ett års framgångsrik drift i Finland visar att ellastbilarna kan användas ända ner till minus 30 grader. De blir då en hållbar lösning även vid låga temperaturer

Provisoriskt EU-körkortsavtal välkomnas av IRU

IRU välkomnar den provisoriska överenskommelse som nåddes efter trepartsförhandlingar mellan EU-institutioner om översynen av EU:s körkortsdirektiv. Resultatet återspeglar långvariga prioriteringar inom vägtransportsektorn och stödjer ansträngningar för att säkerställa trafiksäkerheten och minska den växande chaufförsbristen.
Trendbrott när svenska vägar blir bättre, men det finns stora regionala skillnader konstaterar Transportföretagens analys. Foto: Transportföretagen.

Trendbrott: Sveriges vägar bättre – men stora regionala skillnader

Utvecklingen går åt rätt håll för Sveriges vägnät. Andelen vägar i mycket dåligt skick har minskat och den negativa trenden för högtrafikerade vägar har bromsat in. Samtidigt kvarstår stora regionala skillnader och behovet av långsiktiga investeringar är fortsatt stort.
← Föregående 1 … 36 37 38 39 40 … 1 105 Nästa →
Senaste numret

27 JUNI 2025

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!
E-TIDNINGEN PAPPERSTIDNINGEN

Annonser

Senaste nyheterna

  1. Hög fart och droger bakom många dödsolyckor i trafiken
  2. SydGrönt rullar ut första eldrivna lastbilen
  3. Däckverksamhet i Ljungby får ny ägare
  4. Tysk lastbilstillverkning flyttas – tusentals jobb hotade
  5. Regeringen vill korta bärgningstider – föreslår nya hastighetsregler

Branschens hemsidor

Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

Huvudkontor
Vägpress AB/Tidningen Proffs
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Proffs, redaktionen
Kornhultsvägen 19
312 53 Hishult
Tel. 0708 - 15 33 45
goran@vagpress.se
Queen of the Road
Kungsholms strand 177
112 48 Stockholm
Annonsera
Tel. 08 - 653 83 80
annons@vagpress.se
Personuppgifter
Personuppgifter/GDPR
tidningenproffs.se använder sig av cookies för att förbättra er upplevelse av sidan.OkNejIntegritetspolicy