Foto: Kuhne+Nagel. Foto: Kuhne+Nagel.

Kuehne+Nagel pionjärer med kolinsättning för ellastbilar?

Kuehne+Nagel har lanserat en Book & Claim (boka och kräv) - insättningslösning för elfordon, något företaget hävdar gör dem till den första logistikleverantören att lansera detta erbjudande som tidigare var begränsat till lågemissionsbränslen.

Att kompensera för koldioxidutsläpp känner de flesta till och att det bland annat kan handla om att plantera träd och har fått företag att blomstra. Kolinsättning är inte bara ett annat att plantera träd och vill du veta mer om det, finner du informationen här.

Med det nya erbjudandet kan Kuhne+Nagels kunder som nyttjar deras vägtransporter, ”göra anspråk” på koldioxidreduktionen från ellastbilar när det inte är möjligt att fysiskt flytta produkterna på ellastbilar av skäl som exempelvis otillräcklig laddningsinfrastruktur eller begränsad räckvidd.

Detta är K+N:s andra Book & Claim-insättningslösning och följer efter lanseringen av ett liknande system för HVO. Denna senaste insättningslösning har testats och validerats i samarbete med externa intressenter.

Hansjörg Rodi i väglogistikstyrelsen för Kuehne+Nagel International AG, sade: ”Vi ser batteridrivna fordon som framtiden för att minska utsläppen från vägfrakt. Koldioxidinsättning stöder uppskalningen av lösningar med låga utsläpp som elfordon och hjälper till att minska premien som kunderna betalar för dessa lösningar och stöder därigenom avkarboniseringen av vägtransporter.”

För närvarande är endast K+N:s egenägda ellastbilar en del av Book & Claim-erbjudandet vilket gör att företaget kan ha full kontroll och transparens över riktigheten av de data som används i beräkningarna. Teamet strävar dock efter att utöka lösningen till ellastbilar som ägs av deras samarbetspartners så att de kan stödja också dem i deras resa mot elektrifiering.

Att inhandla elfordon kan vara en tung ekonomisk börda, särskilt för mindre transportörer. ”Att inkludera transportörer i vår lösning kräver ytterligare komplexa utvecklingar av redovisningsmetodik, men det skulle hjälpa dem att finansiera sin övergång. Deta är vår nästa prioritet”, säger Hansjörg Rodi i Motor Transport.

Om artikeln

Publicerad: 2024-01-04 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Avkarbonisering CO2 Elektrifiering Ellastbil Klimatmål Koldioxidkompensation Kolinsättning Kuhne+Nagel Miljö