Färska tester från DB Schenker och Trailer Dynamics visar att eTrailers minskar bränsleförbrukningen av diesel med upp till 55 procent. Färska tester från DB Schenker och Trailer Dynamics visar att eTrailers minskar bränsleförbrukningen av diesel med upp till 55 procent.

E-trailers sänker bränsleförbrukningen med upp till 55 procent

Upp till 55 procent lägre dieselbränsleförbrukning vid landtransport. DB Schenker och Trailer Dynamics har testat eTrailers i fjärrtrafik – med goda resultat.

DB Schenker har testat eTrailers i sitt nätverk för fjärrtrafik. Resultatet är över förväntan. Bränsleförbrukningen av diesel vid långväga landtransporter minskar med mellan 24 och 55 procent.

Testerna i Frankrike har visat otroligt fina resultat och tekniken har en stor potential att kraftigt minska utsläppen, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker i Norden.

Hösten 2022 tecknade DB Schenker ett samarbetsavtal med Trailer Dynamics och Krone Commercial Vehicle Group om 2 000 eTrailers. Kort sammanfattat en släpvagn med elektrisk drivning som gör det möjligt att stödja körningen av dragfordonet. Släpvagnarna kan utrustas med batterier på 300kWh, 450kWh eller 600kWh och utöka räckvidden för elektriska lastbilar med upp till 500 km. Dessutom minskar de alltså bränsleförbrukningen avsevärt för konventionella diesellastbilar.

eTrailerns körstyrsystem fungerar oberoende varför inget gränssnitt med dragfordonet krävs. Dessutom kan släpvagnarna kombineras och användas med lastbilar från alla tillverkare. eTrailers stödjer diesel-, gas-, el- och vätgasdrivna släpvagnar.

Fokus ligger på mer än bara sista milen.
– Vårt mål är att göra DB Schenker till den ledande leverantören av rena transporter. För att uppnå det fokuserar vi inte enbart på den sista milen, utan även på fjärrtransporter. Testet med Trailer Dynamics visar att e-trailers kan vara en viktig komponent. Och vi är imponerade av hur enkelt eTrailer-systemet är att använda, säger Wolfgang Janda, Head of System Operations på DB Schenker i Europa.

Testerna visar dessutom att den totala förbrukningen el och diesel kan förutsägas exakt, tack vare programvaran Trailer Dynamics utvecklat för prestandaanalys. Den faktiska uppmätta energiförbrukningen avvek från prognoserna med endast 0,7 och 0,9 procent.