Inom några år hoppas Andreas Backström (till höger) att samtliga av AA Logistiks lastbilar ska vara eldrivna.  Inom några år hoppas Andreas Backström (till höger) att samtliga av AA Logistiks lastbilar ska vara eldrivna. 

Strategiskt tänk öppnar för investering

Den 21 november är det dags för webbinariet ”Ellastbilen – hur blir den en bra affär?”. En av talarna är Andreas Backström från AA Logistik som inte bara lyckats väl ekonomiskt med sin första ellastbil, utan även planerar att köpa in fler.

Investeringen har visat sig ligga helt rätt i tiden.
– Beslutet fattade vi strategiskt för flera år sedan. Vi har mest väntat på att tekniken skulle komma ikapp och att den verkligen skulle fungera, säger Andreas Bäckström, transportchef på AA Logistik.

Just strategitänket menar han är viktigt och något Andreas Bäckström ofta återkommer till. AA Logistik nominerades i år till Transportföretagens hållbarhetspris. Under webbinariet kommer han att berätta om hur företaget gjort för att lyckas med själva affären runt ellastbilen.

Det första man måste göra är att se till att ens investering inte innebär någon förändring för kunden.
– Även om man kan spara på miljön genom att exempelvis köra färre turer, så fungerar det kanske inte för kunden. Väldigt många tittar samtidigt på hållbarhet och klimatavtryck idag, så om man bara kan prata om det på rätt sätt så kan man skapa ett mervärde. Man måste först helt enkelt klara av att drifta ellastbilen, så att det fungerar rent operativt, säger Andreas Bäckström.

Ekonomin är också en viktig del.
– Siffrorna kan se läskiga ut, säger Andreas Backström och beskriver hur transportnäringen är vana vid vissa kostnader och avskrivningsprocesser kopplade till exempelvis en dieselbil. För en ellastbil ser siffrorna annorlunda ut.

Man behöver tänka om och lära sig att handla fordon på ett helt nytt sätt, säger Bäckström. Kunder kommer och går i vår bransch, men hur ser det ut om man till exempel lyckas teckna ett långsiktigt kontrakt med kunden, på exempelvis tre eller fem år? Det skadar aldrig att lyfta diskussionen, tycker han.

AA Logistik som har runt 60 anställda och har 17 fordon. Sedan flera år tillbaka har man arbetat strategiskt med omvärldsbevakning och ett flertal projekt i kategorin.
– Det skapar visserligen overheadkostnader som måste tas med i prissättning mot kund, men å andra sidan upplever kunden att företaget är angeläget i sin kontakt och vill förnya och förbättra, säger Andreas Backström.

AA Logistik gör ofta övningar kring sina kunders logistikbehov oavsett om det efterfrågats eller ej, för att hitta sätt att samlasta, effektivisera vilka fordon som kör på vilka linjer och se över systemstöd och leveranser.

Än så länge är en ellastbil inköpt, den andra levereras runt årsskiftet. Samtidigt jobbar AA Logistik på de sista detaljerna inför beställningen av nummer tre och fyra. Inom några år är tanken att hela flottan ska vara utbytt.

Andreas Bäckström avslutar med ett grundtips.
– Var inte rädda för att börja. Titta och vrid och vänd på allt vad gäller utgifter, intäkter, avskrivning och avtalslängd. Lyft alla frågor tillsammans med kunder och leverantörer. Där har vi nyckelordet i alltihop – tillsammans!

Om artikeln

Publicerad: 2022-11-09 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: AA Logistik BioFuel Region Elektrifiering Ellastbil Gods Godstransport Klimatomställning Miljö transporter Vägtransport