Antalet registrerade Mercedes-Benz lastbilar i segmentet över sex ton ökade med mer än 20 % under 2021 jämfört med 2020. Med en marknadsandel på 10,6% befäster Mercedes-Benz sin position som landets klart största importmärke när det gäller lastbilar. Antalet registrerade Mercedes-Benz lastbilar i segmentet över sex ton ökade med mer än 20 % under 2021 jämfört med 2020. Med en marknadsandel på 10,6% befäster Mercedes-Benz sin position som landets klart största importmärke när det gäller lastbilar.

2021 bra år för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige

Antalet registrerade Mercedes-Benz lastbilar i segmentet över sex ton ökade med mer än 20 procent under 2021 jämfört med 2020. Med en marknadsandel på 10,6 procent, befäster Mercedes-Benz sin position som landets klart största importmärke när det gäller lastbilar.

Under 2021 hade Mercedes-Benz en fantastiskt fin orderingång.
– Fler och fler kunder har upptäckt vårt fina modellprogrammet, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för Mercedes-Benz Lastbilar.

Dessutom har man öppnat fyra nya auktoriserade lastbilsverkstäder.
– Tillsammans med ett ännu starkare återförsäljarnätverk kommer vi fortsätta växa, säger Hedborg.

Under Mercedes-Benz Roadshow, genomförds fler än 1 100 provkörningar.
– Folk blir verkligen häpna när de får känna på våra unika tekniska lösningar i verkligheten. Vare sig det är den förutseende farthållaren PPC eller vår automatiska bromsassistent ABA 5, fortsätter Hedborg.

En av företagets lösningar är MB Uptime. Ett system som gör att lastbilens sensorer skickar data till en central server där dessa analyseras i realtid. Om systemet känner att ett problem kan vara på väg att uppstå meddelas både förare, åkare och verkstad automatiskt, innan felet uppstått.
– Totalt finns 50 000 bilar uppkopplade i Europa och Sverige har bland den högsta andelen av alla länder. Alla nya bilar i Sverige levereras med tjänsten och idag är över 50 procent av alla våra bilar i trafik uppkopplade, säger Hedborg.

2021 har handlat mycket om fossilfria transporter och det väckte stor uppmärksamhet när Volvo och Daimler tillkännagav sitt gemensamma bolag Cellcentric för utveckling av bränsleceller för tunga fordon.

Under året var det också produktionsstart för företagets helt nya eldrivna eActros, något som gav eko inte minst i Sverige.
-Under 2022 kommer vi att se de första exemplaren av eActros och eEconic på de svenska vägarna, avrundar Bengt-Ove Hedborg.

Om artikeln

Publicerad: 2022-01-05 09:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Ellastbil Fossilfritt Gods Lastbilar MB Uptime Mercedes-Benz Transport Vätgasdrift