Det kunde inte redovisas att dragbilen varit utanför Sverige sedan mitten av maj. Det kunde inte redovisas att dragbilen varit utanför Sverige sedan mitten av maj.

Samverkan i Stockholm mot otillåtet cabotage

Cabotagestudiens resultat skapade en situation där kalla fakta helt plötsligt ligger på bordet och det går inte längre att värja sig från sanningen. Uppståndelsen av det eskalerande cabotagefusket gör att yrkestrafikgrupperna i Region Mitt beordras att delta i en riktad insats gällande cabotagekontroller i Stockholm med endast fyra dagars varsel.


Insatsen genomförs på ett antal platser i Stockholmsregionen under två dagar vecka 23 och leddes av Region Stockholm. Även närliggande yrkestrafikgrupper deltar. Från Västerås finns tre personer på plats.

Ett stort antal både svenska och utländska ekipage kontrolleras under insatsen och kontrollanterna från Västerås yrkestrafikgrupp deltar i kvällspassen. De första tre ekipagen som tas in ger nära nog fullträff.
– På den första estniska lastbilen framkommer konstigheter i färdskrivaren som ledde till en utökad undersökning med demontering och uppmätning av färdskrivarsystemets delar. Trots att värdena indikerade en manipulation kunde det inte bevisas, men föraren fick istället en ordningsbot på 2 000 kronor för en hastighetsöverträdelse, säger bilinspektör Roger Ogemar från Västerås.

Det andra ekipaget är ett polskt linkekipage som kör otillåtet cabotage då det inte kan redovisas att dragfordonet varit utanför Sverige sedan mitten av maj. För detta transportföretag slutar notan på 40 000 kronor och en klampning till dagen efter då pengarna inte kan betalas under kvällen.

Det tredje ekipaget är litauiskt och är mitt uppe i en nationell transport utan att ha rätt till det eftersom han dagen innan hade kommit in med en trailer från Estland som han lämnat över till en kollega utan att ha lossat den inkommande lasten i sin helhet först. Även detta tilltag kostar företaget 40 000 kronor i sanktionsavgift vilken betalas under kvällen. Dragbilen byts ut, men den nya dragbilen kommer inte förrän dagen efter varför ekipaget blir ståendes tills dess.

Även kvällspasset dag två ger en hel del träffar för Västeråsarna i form av ett stort antal hastighetsöverträdelser och kör- och vilotidsbrister som bötfälldes.

Hela insatsen bedöms som lyckad och polisledningen utlovar en fortsättning med samverkan framledes.

Liknande insatser som denna har efterfrågats av samtlig personal i åratal. Dels för att det blir ett större genomslag när man kan stå på flera platser samtidigt, men även för att utbyta erfarenheter grupperna emellan.
– Alla har olika förutsättningar och kunskaper, men nu verkar det som att även de högre cheferna inom polisledningen har insett värdet av dessa insatser och vi hoppas på återkommande samverkansinsatser runt om i landet, avrundar bilinspektör Roger Ogemar.

Det litauiska ekipaget lämnade över sin inkommande trailer med gods utan att först lossa det i sin helhet innan överlämnandet av trailern, något som är en förutsättning för att få utföra cabotagetransporter.
Det litauiska ekipaget lämnade över sin inkommande trailer med gods utan att först lossa det i sin helhet innan överlämnandet av trailern, något som är en förutsättning för att få utföra cabotagetransporter.

Om artikeln

Publicerad: 2021-06-18 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Böter Klampning Polis Samverkansinsats Sanktionsavgift Transportfusket Transportstyrelsen Yrkestrafikgruppen