Foto: Proffs/Arkiv. Foto: Proffs/Arkiv.

Vi har slutat räkna...

Ännu ett otillåtet cabotage för (ö)känd speditör

Igen och igen och igen och den 26 april är det åter dags för den nederländska speditören som bedriver kombitrafik i Sverige, att få ett fordon klampat efter att ännu en av deras kombitransporter istället har landat i ett otillåtet cabotage. Det hjälper inte att föraren har alla dokument i oklanderlig ordning.


Måndagen 26 april är det dags för Eskilstunas senaste färdigutbildade tillskott, bilinspektör Markus Pub, att ta in ett ekipage som han ska kontrollera helt själv. Ekipaget tillhör en nederländsk aktör som kör kombitransporter, men som allt som oftast får problem med att ha kört längre sträckor än vad som ryms i kombidirektivet.

Kör- och vilotidskontrollen visar att chauffören är skötsam. Därefter fokuserar Markus Pub på frakthandlingarna. Föraren räcker över allt i ovanligt god ordning med fraktsedlarna i plastmappar försedda med veckonummer.
– Jag har sett hur förare i andra kontroller har lämnat fram fyrtio CMR i en enda röra, säger Markus.

Alla uppgifter finns på dokumenten så det går att följa hela transporten och därmed konstatera att det handlar om kombitransporter, vilket också hävdas, men sedan börjar det haka upp sig.
– Det visar sig att dragbilen har kommit in till Sverige utan inkommande internationell last och då får fordonet endast användas för en cabotageresa inom tre dygn, förklarar Markus.
Däremot får fordonet användas för ett obegränsat antal kombitransporter, än så länge.

När Markus tittar på sträckorna dessa hävdade kombitransporter har körts, försämras situationen ytterligare.
– Tre transporter sticker ut direkt då de med sina drygt 300 kilometer är alldeles för långa för att rymmas inom kombidirektivet och eftersom dragbilen inte har någon inkommande internationell last, kan de inte hävda cabotagetrafik säger han.
I väntan på sanktionsavgiften om 40 000 kronor klampas fordonet.

Proceduren kring betalningen följer samma invanda mönster vilket innebär att om det inte betalas direkt, klampas fordonet till dagen efter då pengarna kommer in på kontot och klampen kan låsas upp.

Sedan ska dragbilen bytas ut mot en laglig dito. Där blir det inte sällan så att polisen helt enkelt måste lita på att det görs.
– Vi har idag små resurser för att göra det arbete vi gör och att kunna övervaka om ett fordon lämnar landet efter en sådan här situation, finns det sällan möjlighet att göra. Och vi kan inte låsa fast dragbilen i väntan på att ett annat ska komma eftersom sanktionsavgiften har betalats, avrundar bilinspektör Markus Pub.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-05 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabtagetransport CMR Klampning Kombitrafik Polis Sanktionsavgift Transportfusket Transporttyrelsen