Onormala mätvärden vid kontroll av färdskrivaren, signalerade att något var fel. Foto: Roger Ogemar.

Nyutexaminerad kontrollant fann manipulerad färdskrivare

Region Mitt har fått förstärkning med ytterligare sex poliser som fått behörighet för att kontrollera kör- och vilotider, använda kontrollverktyget Tachospeed samt att hitta manipulerade färdskrivare. Endast fem dagar efter utbildningen, fann en av deltagarna sin första manipulerade färdskrivare.
Och visst kom man på hur färdskrivaren manipulerats. Foto: Roger Ogemar.
Och visst kom man på hur färdskrivaren manipulerats. Foto: Roger Ogemar.

Under vecka 36 genomfördes en kompetensutvecklingsutbildning i Region Mitt då ytterligare sex poliser fick behörighet för att kontrollera lastbils- och bussförares kör- och vilotider med bland annat hjälp av kontrollverktyget Tachospeed. Deltagarna fick även lära sig att hitta manipulationer och om vilka praktiska möjligheter de har att hindra fortsatt färd.

Även om det behövs många fler med de kunskaper behörigheten medför, räknas varje ytterligare som får den. Frågan blev nu hur lång tid det skulle ta innan de som gått utbildningen själva kunde använda kunskaperna i skarpt läge.

Svaret blev – endast fem dagar.

Utbildningen gav yrkestrafikgruppen i Västerås förstärkning med ytterligare två poliser med aktuell behörighet och när kontrollplats Karleby utanför Västerås öppnade den 16 september, vinkades en estnisk dragbil med trailer in.
– I trailern fanns last från Kumla till Ryssland. Allt såg initialt ut att vara korrekt med frakthandlingar, föraren och kör- och vilotiderna, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Men, när en av poliserna som nyligen fått nämnda utbildning för att mäta fram manipulationer på färdskrivarutrustningen, tar fram kontrollverktyget för att prova sina färdigheter, såg han snart att något var fel eftersom vissa mätvärden vida översteg det normala.

Hultsteins

Dragbilen kördes då över kontrollgropen och färdskrivarsystemet inspekterades än mer noggrant.

Det visade sig att ytterligare en signalgivare monterats i fordonet. Givaren styrdes via en dold knapp inne i hytten.
– Föraren greps och erkände sedan i förhör, men det återstår att se om det hela leder till fällande dom. En tröst, om än klen om så inte blir fallet, är att åtminstone ytterligare en manipuleringsutrustning är borta från vägen, säger Roger Ogemar.
Den initiala brottsrubriceringen lyder dataintrång.

Dragbilen togs i beslag för vidare teknisk undersökning och dokumentation av manipulationsutrustningen.

Du är, tillsammans med trafikpolis Finn Edlund, instruktör på utbildningarna för dem som ska få behörighet i att bland annat använda Tachospeed för att hitta just manipulationer. Hur känns det att se en nyutexaminerad polis hitta sin första manipulation?
– Det känns bra att se att utbildningen ger resultat, men skulle vi vara fler som håller på med detta så skulle naturligtvis ännu mer kunna upptäckas, avrundar Roger Ogemar som är säker på att alla de nyutexaminerade kommer att göra bra ett jobb.

HBA Fordonsteknik AB

Om artikeln

Publicerad: 2020-09-17 15:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Färdskrivare Kör- och vilotider Manipulation Polisen Utbildning